מבוא

עמוד:12

מחזור מסוים של סרטי ז'אנר מתאפיין בקבוצה של סרטים , החולקים מוסכמות סגנוניות ותמאטיות דומות , ובמספר קטן יותר של סרטים המהווים את אבני היסוד של מחזור זה . כך , למשל , כשהארי פגש את סאלי ונדודי שינה בסיאטל נחשבים לטקסטים מרכזיים במחזור הקומדיות הרומנטיות החדשות שהופקו בשנות ה 80 וה . 90 לעומתם , זה קרה לילה אחד ( פרנק קפרה , ( 1934 ולגדל את בייבי ( הווארד הוקס , ( 1938 הם מן הסרטים הבולטים במחזור קומדיות הסקרובול הקלאסיות , והם משמשים ציון דרך משמעותי בהיסטוריה של הז'אנר . עם זאת , עיקרון זה אינו מתממש תמיד . מחזור מסוים עשוי להפגין לעתים סגנון קולנועי אחיד ומובחן , ובה בעת להציג עמדות אידיאולוגיות מגוונות וסותרות , ולהפך - עמדה אידיאולוגית אחת תתבטא בסגנונות מגוונים במחזור סרטים מסוים . לפיכך , כתיבת היסטוריה של ז'אנר עשויה לחשוף תמורות לא רק בין מחזור למחזור , אלא גם שונות וגיוון בתוך אותה תקופה . גרינדון ( Grindon , 2011 : 66–26 ) מסכם את המחזורים השונים בהיסטוריה של הקומדיה הרומנטית ההוליוודית מאז המצאת הפסקול ב . 1927 הוא מחלק את מחזורי הסרטים לתקופות ומציע להבחין בין cycle ( מחזור ) לבין cluster ( אשכול . ( לדידו , הבחנה זו נועדה להבדיל בין תקופות מכוננות בהיסטוריה של הז'אנר , המתאפיינות במובהקות סגנונית ותמאטית , לבין תקופות שוליות או זניחות יחסית ( לרוב תקופות מעבר . ( במסגרת תקופות המעבר האלה אמנם נוצרו כמה קומדיות רומנטיות חשובות ומעניינות ( כמו , למשל , אשת השנה , ג'ורג' סטיבנס , 1942 וצלעו של אדם , ג'ורג' קיוקור , , 1949 בכיכובם של קתרין הפבורן וספנסר טרייסי , ( אך הן אינן מתאפיינות באחידות סגנונית ותמאטית ואינן חלק ממחזור רחב יותר ובעל נפח של ממש . על בסיס ההבחנה של גרינדון בין מחזור לאשכול , הספר הזה עוסק בעיקר בארבעה מחזורים מובהקים בהיסטוריה של הקומדיה הרומנטית : א . קומדיית הסקרובול ( הקומדיה המטורפת . 1934-1942 , ( ב . קומדיית הפיתוי או קומדיית הסקס , . 1953-1966 ג . הקומדיה הרומנטית העצבנית , . 1967-1979 ד . הקומדיה הרומנטית החדשה , . 1984-2000 תשוקה מינית , אהבה ורומנטיקה הן נושאים המופיעים בכל הז'אנרים ההוליוודיים . בז'אנרים המתאפיינים באוריינטציה גברית ( מערבונים , סרטי גנגסטרים וסרטי מלחמה , ( תמות אלו משניות לעומת ההירואיות והעוצמה של הפרוטגוניסט במרחב הדיאגטי , בין שהוא יוצא להרפתקה שתכליתה להבליט את יכולתו לפעול במרחב ובין שהוא נחלץ להגן על החברה מפני גורמים עוינים המאיימים להפר את החוק והסדר . לדוגמה , גיבור המערבונים מגן על אנשי העיירה מפני אינדיאנים או פורעי חוק , ובסרטי המשטרה הוא פועל נגד הכאוס והאנרכיה שהפושעים משליטים על המרחב העירוני . האהבה הרומנטית ממלאת בז'אנרים האלה תפקיד שולי בעלילה , ותפקידה של האישה הוא לשמש פרס או גמול על הצלחתו במשימה . לעומת זאת , בז'אנרים המוגדרים במונחים של אוריינטציה נשית ( מלודרמה , מיוזיקל , קומדיה רומנטית ) תמת

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר