מבוא

עמוד:10

ההעדפות והטעם הקולנועי השונה של הגברים והנשים בסרט באים לידי ביטוי לא רק במישור של היחסים הדרמטיים , אלא גם במוסכמות של הקומדיה הרומנטית - קיומו של מתח או עימות מתמשך בין המינים , השוכך לרוב רק בעקבות האיחוד הזוגי . זאת ועוד , ההקבלה שנדודי שינה בסיאטל יוצר בין הקומדיה הרומנטית לבין המלודרמה אינה מבטלת את ההבדל בין הז'אנרים אלא מצביעה דווקא על חפיפות חלקיות ביניהם . במקביל , הממד הקומי של הקומדיה הרומנטית תוחם ומבחין אותה מן המלודרמה . המרחב הרומנטי של המלודרמה רווי בפאתוס , ואילו המרחב הרומנטי של הקומדיה הרומנטית הוא בראש ובראשונה מרחב קומי קסום . ( Deleyto , 2009 ) ההבדל בין המרחב של המלודרמה הרומנטית לבין המרחב של הקומדיה הרומנטית הוא אחד ההבדלים בין שני הז'אנרים . הבדל זה בא לידי ביטוי בנדודי שינה בסיאטל , כשסם ( טום הנקס , ( הפרוטגוניסט , נראה בתחילת הסרט בעת ביקור בבית הקברות , מתאבל על מותה של אשתו האהובה . במהלך הסרט יתחולל בו שינוי , והוא יחצה את המרחב המלודרמטי לעבר המרחב המאגי קומי של הקומדיה הרומנטית . המעבר ממרחב אחד למשנהו מדגיש את הבדלים בין הז'אנרים וגם מסגיר את העובדה שהלך רוח או מצב נפשי מלודרמטי אינם נחלתן של נשים בלבד . זאת ועוד , חיבתו של סם לסרטי פעולה ולגברים מסוקסים ומאצ'ואיסטים אינה מצליחה להסוות את כמיהתו לזוגיות הטרוסקסואלית רומנטית , הן כפי שהוא חווה עם אשתו המנוחה והן בנוסח סרטי אהבה הוליוודיים קלאסיים . העובדה שנדודי שינה בסיאטל מציב במרכז הנרטיב דמות גברית רגשנית ומלודרמטית - אנטיתזה לגבריות הקשוחה והמחוספסת של סרטי הפעולה - אינה מנוגדת בהכרח לערכים של החברה הפטריארכלית . במישור הגלוי , האיחוד בין גבר לאישה הוא סוג של קסם ( ביטוי החוזר על עצמו בהקשרים שונים במהלך הסרט , ( מימושו של סיפור אהבה בלתי אפשרי בין גבר לאישה , המרוחקים זה מזה מבחינה גיאוגרפית ונפגשים לראשונה ביום האהבה ( Valentine day ) על גג בניין האמפייר סטייט בניו יורק . ואולם , העובדה שהם אינם מכירים זה את זה והעובדה שבפגישתם הרומנטית נוכח ילד , בנו של סם , מעוררות את התחושה שמדובר בסוג של שידוך ג' ) ונה , הבן , מתפקד כשדכן , ( המציב את האישה בעמדה של רעיה ואם , תחליף לרעיה ולאם שמתה . במובן זה הקומדיה הרומנטית פועלת במישור הנוסטלגי ומייצגת את כמיהתו של הגבר לעבר מדומיין , שבו תפקידי המגדר , ובייחוד תפקידיה של האישה , היו ברורים ופשוטים - כשבראש ובראשונה היא רעיה ואם . ניתוח ראשוני זה של נדודי שינה בסיאטל משמש אמצעי להצגת מטרותיו העיקריות של הספר - ניתוח ההיסטוריה , האידיאולוגיה ויחסי המגדר בקומדיה הרומנטית ההוליוודית . קומדיות רומנטיות אמנם הופקו גם מחוץ לארצות הברית , למשל באנגליה , בייחוד בשני העשורים האחרונים ( ארבע חתונות ולוויה אחת , מייק נואל , ; 1994 נוטינג היל , מייקל רוג'ר , ; 1999 וימבלדון : אהבה בלבן , ריצ'רד לונקריין , , ( 2004 אך אין זה מקרי שמדובר בקו פרודוקציות בין לאומיות בכיכובן של כוכבות קולנוע אמריקניות

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר