1.1 עיתונאות וטכנולוגיה

עמוד:13

1 . 2 טכנולוגיות דיגיטליות ראשונות במובנים רבים , טוען בנג'מין פיטרס , ( Peters ) מדיה חדשה ( New Media ) לעולם אינה באמת חדשה אלא רק גלגול מחודש של טכנולוגיות קודמות ורעיונות ישנים . ( B . Peters , 2009 ) קרולין מרווין ( Marvin ) הרחיבה טענה זו וקבעה שמבחינה היסטורית , המחשב הוא לא יותר מאשר טלגרף הפועל בזמן אמת ומצויד בזיכרון גדול . " כל ההמצאות בתחום התקשורת מאז ועד היום הן לא יותר מהרחבות של העבודה המקורית של הטלגרף , " טענה . ( Marvin , 1988 , p . 3 ) העיתונות המסורתית , שאימצה לחיקה את הרדיו ובהמשך גם את הטלוויזיה , לא נותרה אדישה גם בנוגע לטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות . למרות שלעתים נדמה כי תהליך אימוץ הטכנולוגיות האלו החל רק בסוף שנות התשעים , הרי שבפועל החלו מהלכי הניסוי והטעייה בטכנולוגיות הדיגיטליות כבר בראשית שנות השמונים . אחת הטכנולוגיות הדיגיטליות הראשונות שבה התנסו כמה עיתונים הייתה הווידאוטקס , ( Videotex ) אשר שימשה כהמחשה לרעיון של " חברת המידע" שהכה שורש במהלך שנות השמונים בארצות הברית ובאירופה . הווידאוטקס פותחה בראשית שנות השבעים על–ידי הדואר הבריטי כבסיס לשירות המספק מידע לאזרחים . המידע נשלח ממחשבי החברה שתפעלו את השירות דרך קווי הטלפון אל ממיר מיוחד , שחובר אל מכשיר הטלוויזיה של הצרכן . באמצעות שלט או מקלדת מיוחדת שלח הצופה בקשות למידע , וזאת על–ידי כמו במקרה של הטלגרף והרדיו , גם הטלוויזיה החלה ברגל שמאל כמדיום עיתונאי . כיסוי החדשות הוגבל בצורה משמעותית בשל המצלמות המגושמות , הזמן שחלף ממשלוח סרטי הצילום ועד הגעתם לאולפנים , מחסור בצוותי צילום וכוח אדם מיומן ועוד . עוצמתה של הטלוויזיה כמדיום הפכה מוחשית בשנות השישים , אז ניצח קנדי את ניקסון בעימות הטלוויזיוני המפורסם , רוצחו של קנדי , לי הארווי אוסוולד , ( Oswald ) נרצח בעת שידור טלוויזיוני , ומפגינים הפגינו נגד מלחמת וייטנאם מול מצלמות הטלוויזיה Stephens , ) . ( 1999 , p . 277 החיבור בין עיתונות לטלוויזיה לא התקבל בעין יפה , בהבנה או בשמחה על–ידי מקצועני " המדיה המסורתית" ( הרדיו ובעיקר כתבי העיתונות המודפסת . ( במהלך השנים בוצעו כמה התאמות ארגוניות , אתיות ומקצועיות אשר אפשרו לאמץ לחיק האתוס העיתונאי גם את אנשי הטלוויזיה . למרות זאת , הדיווח החדשותי עיתונאי בטלוויזיה היה נתון בראשיתו , כמו גם בשנים מאוחרות יותר , במתח מתמיד בין האתוס העיתונאי לבין התפיסה התרבותית שבסופו של דבר הטלוויזיה היא מכשיר העוסק בבידור Dahlgren , ) . ( 1995 , pp . 48-46

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר