פתיחה מדוע נכתב ספר זה?

עמוד:10

ביסוד ספר זה עומדת תפיסת העולם הערכית של הגישה הפתוחה והמכילה , החותרת למפגש בין העולמות ולא להפרדה או ניכור ביניהם . עם זאת חשוב להציג תחילה את שלל הגישות האפשריות למפגש זה , שכן ההתלבטות בעניין צריכה להיות נחלתו של כל איש חינוך . הדרך הארוכה הכרוכה בהתלבטות חשובה לעתים לא פחות מהפתרון שמגיעים אליו בסופה . למי נועד הספר ? – למורות ולמורים מכל תחומי הדעת המלמדים בכל חטיבות הגיל ובכל זרמי החינוך ומתמודדים התמודדות יום-יומית עם סוגיות של זהות ותרבות יהודית וסוגיות של זהות ותרבות דמוקרטית . קהל יעד חשוב נוסף הוא סטודנטים להוראה ומורים בתחילת דרכם , שחשוב שייחשפו לסוגיות הנידונות כאן ויתלבטו בהן בתהליך גיבוש הזהות המקצועית שלהם כמחנכים . דוח ועדת שנהר קובע כי " היכרות עם תולדות עם-ישראל ותרבותו הינה יסוד חיוני בבניית זהותו ועולמו הרוחני והערכי של הצעיר הישראלי [ ... ] יש לחתור ללימוד מקצועות היהדות באופן שידגיש את אופיים כמקצועות הומניסטיים , מנחילי תרבות וערכים , המעניקים כלים לבניית השקפת עולם . " דוח ועדת קרמניצר קובע גם הוא כי " החינוך לאזרחות חייב להינתן לכל התלמידים במערכת החינוך . חינוך כזה הוא תנאי הכרחי לחיים בדמוקרטיה . לשם הצלחה במשימה , החינוך לאזרחות חייב להתבטא בתהליך מתמשך , לאורך כל שנות הלימודים , בהליך כוללני , ובתיאום עם תחומי הדעת כולם , וזאת בנוסף לפיתוח אקלים אזרחי בבית הספר . " מן האמירות בשני דוחות אלו , שאומצו על ידי משרד החינוך , עולה כי מצופה מכלל המורים במערכת החינוך לעסוק בחינוך יהודי מצד אחד ובחינוך אזרחי-דמוקרטי מצד שני . לפיכך בספר זה אני מבקש להציע לכלל המורים , ובעיקר לפרחי הוראה או למורים בתחילת דרכם , צורת חשיבה ודרכי פעולה מסודרות כיצד להתמודד עם המפגש בין הפן היהודי לפן הדמוקרטי וכיצד לחנך וללמד לנוכח המתחים העולים ממפגש זה . מטבע הדברים הנאמר בספר זה זו נוגע ישירות לעבודתם של המורים למקצועות היהדות מזה ולעבודתם של המורים לאזרחות מזה . ואולם הוא עשוי לתרום לא רק להם אלא גם למורים למקצועות אחרים , ולא פחות מזה – למחנכים ולמנהלים . המשימה של המפגש בין חינוך יהודי לחינוך אזרחי-דמוקרטי עומדת בליבת משימותיו של בית הספר הממלכתי והממלכתי-דתי בישראל , ועל כן השאלה מדוע וכיצד לעשות זאת צריכה להעסיק כל מורה ומחנך . ראוי להעיר כי הצורך להתמודד עם המתח בין חינוך פרטיקולרי לבין חינוך אוניברסלי , בעיקר בהקשר של דמוקרטיה מול זהויות דתיות , לאומיות ותרבותיות , אינו רק נחלתם של אנשי החינוך היהודים בישראל . מתחים דומים מעסיקים גם אנשי חינוך בזרמי החינוך הערבי והדרוזי , וכמובן אנשי חינוך בעולם כולו . ספר זה זו שם לו למטרה לעסוק אך ורק במפגש בין חינוך יהודי לחינוך אזרחי-דמוקרטי במציאות הישראלית , אך הדילמות , התובנות וההצעות שיועלו בו יכולות להיות רלוונטיות גם לאנשי חינוך אחרים העסוקים במפגש בין תרבות דתית ומסורתית לבין תרבות דמוקרטית . התייחסות כזאת תבוא לידי ביטוי בפרסומים עתידיים . 1 דוח ועדת שנהר " , עם ועולם : דוח הוועדה לבדיקת מצב לימודי היהדות בחינוך הממלכתי , " ירושלים : משרד החינוך , , 1994 עמ' . 9 , 6 2 דוח ועדת קרמינצר , להיות" אזרחים – חינוך לאזרחות לכלל תלמידי ישראל : דוח צוות ההיגוי לחינוך לאזרחות , " ירושלים : משרד החינוך , , 1996 עמ' . 11

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר