מהם מדיה?

עמוד:10

ו" ( The Others , 2001 ) המבט" . ( t'Don Look Now , 1973 ) בפעם הבאה שבה מישהו ישאל אתכם במה עוסקים לימודי מדיה , ענו לו בשתי מילים : "העל טבעי . " ברור כי המשמעות ההיסטורית של המדיום שונה מאוד מזו של המדיה בימינו , אך מהותן העל טבעית והרוחנית של טכנולוגיות המדיה ממשיכה להתקיים בכל המצאה חדשה . למשל , מעניין לאמוד את תגובות הפליאה והתדהמה להתקשרויות הראשונות באמצעות הטלגרף . בשנת 1844 העביר הממציא האמריקני סמואל מורס ( Samuel Morse ) הודעת טלגרף מעיר הבירה וושינגטון לבולטימור שבמדינת מרילנד , והיא פוענחה כך : " מה פעל אל " ? התדהמה שבה התקבלה ההודעה אצל האדם מן העבר האחר , אלפרד וייל Alfred ) , ( Vail הייתה גדולה עד כדי כך שהוא השיב למורס באותן מילים ממש . בניסוח עדכני יותר היינו אומרים אולי " מה רבו מעשיך " ? ה' ומשתמע מן השאלה שרק נוכחות אלוהית הייתה מסוגלת לאפשר הישג תקשורת מופלא כגון זה . הרדיו והטלוויזיה התקבלו בפליאה דומה . מתוך מחשבה על המובן ההיסטורי הזה , אפשר לטעון בביטחון שהמדיה אינם אובייקטים ( עיתונים , מכשירי טלוויזיה , מסרי טלגרף וכן הלאה , ( אלא אמצעי תקשורת . אובייקטים קיימים בסביבתנו המיידית – המדיה מתווכים מסרים אל האובייקטים האלה . אם כן , מהם אמצעי התקשורת המהווים את המדיה ? השאלה הזאת מביאה אותנו אל מובן שני של המדיה שבו דן ריימונד ויליאמס : ( Williams , 1983 a ) המובן הטכני . אפשר להבחין בין צורות שונות – מפה לאוזן , דפוס , אודיו , חזותית , אנלוגית , דיגיטלית וכן הלאה – שכולן מדיה במובן הטכני של המילה . במובן הזה , מכשיר הרדיו שאנחנו מאזינים לו הוא אובייקט ; האמצעי שדרכו הוא מעביר לנו מסרים ( דיגיטלי או אנלוגי ) הוא מדיום . בנוסף למובן ההיסטורי ולמובן הטכני מתאר ויליאמס מובן אטימולוגי שלישי של המונח " מדיה : " המובן הקפיטליסטי . המובן הזה התפתח במהלך המאה ה , 19 כאשר הפכו המדיה למיזמים רווחיים – אמצעים לעשיית הון , בנוסף על היותם אמצעי תקשורת . הכוח המניע שמאחורי המובן הקפיטליסטי היה פרסום מסחרי . צורות מוקדמות של מדיית המונים – כגון עיתונים בדפוס – הסתמכו על מכירות בלבד , שהניבו תשואות כספיות צנועות יחסית , אבל הכנסות נוספות שנבעו מהרחבת התוכן הפרסומי שינו את מלאכת הפקת המדיה , והפכו אותה למגזר עסקי רווחי . נוסף לשלושת המובנים של ויליאמס , הגדרה חשובה נוספת של המדיה היא על פי המובנים החברתיים והתרבותיים שלהם . " המדיה" או " התקשורת" הם ביטויים שכיחים בשימוש כיום . לדוגמה , לפעמים שומעים ידוענים האומרים : " התקשורת משקרת , " או " המדיה 1 במדבר כג , כג : "מה פעל אל . " באנגלית : What" hath God wrought "?

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר