|
עמוד:10
תחום מקצועי אחד בלבד , כפי שבדרך כלל קורה במכללות ובאוניברסיטאות . על מנת להכין תכניות הכשרה כאלו נדרש ידע בין-תחומי , וזאת גם אם ההכשרה מתממשת בכל תחום בנפרד . על מנת להדגים את המורכבות הנובעת מכך אפשר להזכיר את ריבוי הפקולטות בעולם אשר מציעות תכניות הכשרה לעובדים המבקשים להתמחות בעבודה עם ילדים ובני נוער בסיכון : בצרפת ההכשרות האלו ניתנות במסגרת תחום החינוך המיוחד , באיטליה - בתחום המשפטים , בצ'ילה - בתחום הפסיכולוגיה , ואילו בגרמניה , בשוויץ , באוסטריה , בסקנדינביה ובמדינות נוספות הן ניתנות במכללות אקדמיות מיוחדות ( בעבר מכללה כזו כונתה . Fachhochshule כיום היא מכונה University for Applied Sciences . [( UAS ] בישראל תכניות הכשרה כאלו נלמדות במכללות אקדמיות לחינוך , אם כי לעתים דומה שהן בבחינת " בנים "חורגים בהשוואה לתכניות להכשרת מורים ( האחרונות עומדות במרכז העשייה של אותן המכללות האקדמיות . ( המקום היחידי שהתחום הנדון נלמד בו במסגרת בית ספר עצמאי הוא קולומביה הבריטית שבקנדה : בית הספר School for Child and Youth Care שבאוניברסיטת ויקטוריה משלב בין כמה דיסציפלינות ומפעיל תכניות להכשרת בוגרים לתואר ראשון , לתואר שני ולתואר שלישי . השלכה נוספת של העיקרון המארגן הראשון היא ההכרה במורכבותו הרבה של התחום . להכרה זו נלוות התובנות שהמורכבות הזו איננה סדורה ואיננה מקובלת בהכרח על העוסקים למיניהם בעשייה בתחום , ולעתים היא אף מתפתחת במקביל בכמה תחומי ידע – ללא הממשקים הראויים אשר מקובלים בין תחומים מקצועיים קרובים . הסיבות האפשריות לכך רבות ; תחרות בין מקצועות , ולחלופין התמקצעות יתר בתחומי דעת מסוימים ( כאלה הנתפסים כמוערכים וכמגובשים ) " על חשבון" תחומי דעת כלליים יותר , הן שתיים מהסיבות העיקריות . העובדה שתחומי העיסוק בנושא של עבודה עם ילדים ונוער בסיכון הם " צעירים" למדי , כמו גם היותם עדיין בתהליך של התפתחות וגיבוש , מסבירה את הבלבול ואת חוסר הבהירות באשר להגדרת תחומי העיסוק ולהגדרות התפקיד של העוסקים בהם . אחת ההשלכות של כך היא העדר מסגרת מחייבת להסמכת עובדים ולקבלת " תו תקן חוקי , " כפי שנדרש מן העוסקים בתחומים מקצועיים מוסדרים אחרים . ביטוי נוסף לשלב ההתפתחותי הראשוני ולמורכבות של התחום הוא העדר הגדרה מדויקת ומוסכמת על הכול בדבר מאפייניהם של בני הנוער אשר מהווים את אוכלוסיית היעד הייחודית . הגדרות המצוקה ומצבי הסיכון רחבות מאוד
|
|