מבוא

עמוד:9

מבוא עמנואל גרופר , שלמה רומי , מירב סלקובסקי מבוא למבוא מטרתו של ספר זה היא להציג תיאור שיטתי ועדכני של נושאים שעניינם ילדים ובני נוער בסיכון בישראל . עם יציאתנו להרפתקה מאתגרת זו רצינו לאפשר לחוקרים , למרצים ולסטודנטים , כמו גם לאנשי מקצוע הפעילים בשדה ולכל המתעניינים בנושא , לקבל לידיהם אוסף סדור של מאמרים מחקריים אשר עוסקים בסוגיה של נוער בסיכון ממגוון היבטים . מטרה נוספת הייתה להציג בספר את המחקרים העדכניים ביותר שנערכו בישראל בשנים האחרונות בנושאים אלה . עוד לפני פרסום ה'קול קורא' ידענו כי עלינו להגדיר לחוקרים ולכותבים הפוטנציאליים את העקרונות המשותפים של תחום קידום ילדים ומתבגרים במצבי סיכון בעולם , כמו גם לתאר להם את הייחודיות שלו בישראל . לשם כך הגדרנו תחילה את שערי הספר העתידי , ואלה דומים במידה רבה לשערים בספר שבידיכם . הגדרת השערים סייעה לנו למקד את העקרונות אשר מאפיינים את התחום של עבודה עם ילדים ומתבגרים במצבי סיכון ומצוקה . יכולתנו לעשות זאת רק לאחר שנים רבות של עשייה ומחקר מדגימה את השלב ההתפתחותי שהתחום המקצועי הזה נמצא בו . העיקרון המארגן הראשון הוא היותו של התחום אקלקטי ( לקטני . ( מקורות הידע שלו שאובים מדיסציפלינות רבות : אין תחום דעת אחד של מושגים ותאוריות אשר מסוגל להסביר את כל ההיבטים והתופעות שעניינם ילדים ונוער בסיכון , אלא יש צורך במגוון של תחומים דיסציפלינריים כדי להקיף את מלוא הידע המצוי בתחום – כמו גם כדי לממש דרכים להכשרה , להנחיה מקצועית ולמחקר הייחודי לתחום זה . הדיסציפלינות העיקריות שהעבודה עם ילדים ונוער בסיכון שואבת מהן את מקורות הידע האקלקטי שלה הן פסיכולוגיה התפתחותית וחברתית , עבודה סוציאלית , סוציולוגיה , אנתרופולוגיה , חינוך , קרימינולוגיה , משפטים וכלכלה ( לתחום האחרון יש חשיבות רבה בעת הזו . ( לעיקרון המארגן הזה יש משמעויות תאורטיות ויישומיות במגוון נושאים . להלן נדון בנושאים הבולטים ונצביע על היבטים שעניינם הוא תכנון ההכשרה וההנחיה המקצועית של עובדים בסוגיות אשר אינן יכולות להתממש במסגרת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר