הקשר בין הורים למורים באמצעות טכנולוגיות תקשורת חדשות

עמוד:80

כגון ״אך הוא תלמיד חכם , כך שבטוח שבעבודה קשה הוא יכול להצליח״ . עניין נוסף שעלה מן המחקר הוא שכיחות התקשורת בין הורים למורים : נמצא שהיא אינה גבוהה . במחקרים בחו״ל מורים ציינו שמשך הזמן שהם עסוקים בתקשורת עם הורים באמצעות דואר אלקטרוני עומד על ממוצע של כשעה בשבוע . אך הם גם מציינים שיש ימים שעלולים לדרוש מהם להקדיש יותר זמן לסוג התקשורת הזה . ( Thompson , 2008 ) זאת ועוד : נראה שלמעשה רק מספר קטן של הורים מעורבים ברוב התקשורת המתקיימת באמצעות דואר אלקטרוני בין ההורים למורים . במחקר דיווחו מורים כי שיעור ההורים המעורבים ברוב התקשורת האלקטרונית אינו עולה על 5 % ( קורץ , . ( Thompson , 2008 ; 2014 המשמעות היא שדואר אלקטרוני לא יכול להחליף את ערוצי התקשורת ה״קלסיים״ ( מפגש אישי , שיחת טלפון . ( הדואר האלקטרוני משמש רק כהשלמה ורק עבור מספר יחסית קטן של הורים , אלה המיומנים יותר ובעלי הנטייה הגדולה יותר לקיים קשרים באמצעות דואר אלקטרוני . הורים ציינו שני יתרונות בולטים של תקשורת באמצעות דואר אלקטרוני : ראשית העובדה שהיא הופכת את המורים ליותר נגישים להורים ולדאגותיהם , כי באמצעות הערוץ הזה ההורים יכולים לפנות אל המורים בכל שעה ביום ומכל מקום ולצ ַ פּ ות לתשובות בתוך מספר שעות . ההורים יכולים לכתוב מה שהם רוצים לכתוב , בצורה שהם רוצים לכתוב ובזמן שמתאים להם , ולקבל תשובה בזמן המתאים למורים . הורים אף חשו חופש גדול יותר לפנות למורים , כי פנייה באמצעות דואר אלקטרוני אינה מפריעה לעבודה הסדירה של המורים . ( Thompson , 2009 ) המורים ציינו גם חסרונות . ראשית , חוסר בהירות בתקשורת : לעומת תקשורת פנים אל פנים , שם ניתן לשאול שאלות הבהרה , תקשורת בדואר אלקטרוני אינה מאפשרת שאלות הבהרה והדבר מאריך מאוד את המאמץ והזמן שנדרשים כדי להסביר את הסוגיה . הקושי להבין והצורך להסביר גרמו לעומס על המורים והקשו עליהם להתמודד עם סוגיות נקודתיות . מאפיין נוסף של התקשורת באמצעות דואר אלקטרוני הוא שהמסרים הם קצרים . לעתים מתברר שבצד יתרונותיו של המסר הקצר , העדר סבלנות בכתיבה וגם בקריאה של מסרים ארוכים גורם לכך שהנושא אינו מובהר כל צורכו . במחקר ( Thompson , 2009 ) דיווחו מורים והורים על חששות שונים בעת שימוש בדואר אלקטרוני . הראשון הוא פירוש שגוי של מסרים , השני – חששות משימוש במדיה הא סינכרונית , השלישי – חשש מחציית הגבול בין מורים להורים , והרביעי – חשש מהעברת אחריות ללמידה מהתלמידים להוריהם . סוגיה נוספת היא השאלה מי יוזם את ההתקשרות בדואר האלקטרוני . ההתקשרות הייתה שכיחה יותר כאשר היזמה הייתה של המורים . במקרים מסוימים המורים כתבו הודעה בתחילת הלימודים , על מנת לדווח להורים בכתב על הצפוי במהלך השנה . במצבים שהיזמה הייתה של המורים , ההורים חשו שהם יכולים לעשות שימוש רב יותר בערוץ זה במהלך השנה . מניתוח של זהות המשתתפים השכיחים בערוץ הדואר האלקטרוני מתברר שאצל הורים בעלי השכלה גבוהה ועיסוק במקצועות צווארון לבן קיימת נטייה רבה יותר לשימוש בערוץ זה . מחקר זה מציין שכאשר מדובר בבעיות התנהגות , הן המורים והן ההורים סברו שטוב יותר לתקשר בערוצי תקשורת ״עשירים ואינטראקטיביים יותר״ , כלומר בטלפון .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר