נספח ב׳: ניתוח מושגי — סוגים שונים של מעורבות הורית בחינוך

עמוד:180

למידה בבית : מעורבות ההורים בפעילויות למידה של הילדים בבית , כגון עזרה בשיעורי בית ובעבודות או תמיכה טכנית המאפשרת ביצוע של מטלות . תקשורת עם בית הספר : יצירת קשר עם בית הספר ועם המורים על מנת להתעדכן ולהתייעץ בבעיות הקשורות לתלמיד ולפתור אותן . התנדבות לפעילויות בבית הספר : השתתפות - אם כקהל ואם בתפקיד פעיל יותר - בפעילויות שמארגן הצוות החינוכי בבית הספר . קבלת החלטות : השתתפות בקבלת ההחלטות בבית הספר , כולל בוועדי הורים , שיחות עם המורים , או כל דרך אחרת שהמערכת מאפשרת . שיתוף פעולה בקהילה : ארגון פעילויות חינוכיות ( או תומכות חינוך ) בקהילה או השתתפות בהן ועידוד התלמיד להיות מעורב בפעילויות כאלה , כולל סיוע במשאבים ובלוגיסטיקה . סו צ׳ו ו ווילמז ( Chu-Sui & Willms , 1996 ) בחנו את ההתייחסויות וההגדרות השונות למעורבות הורים שעלו בספרות והבחינו בין ארבעה סוגים של מעורבות הורים . הם מסווגים את המעורבויות השונות לפי שתי צורות של מעורבות הורים בבית , ושתיים של מעורבות הורים בבית הספר . מעורבות הורים בבית מתחלקת בין פעולות של דיון והתייחסות למתרחש בבית הספר לבין פיקוח על הפעילויות החוץ בית ספריות של הילד . מעורבות הורים בית ספרית מתחלקת בין תקשורת של ההורים עם צוות בית הספר לבין התנדבות ומפגשים בבית הספר . במחקר שבחן את מעורבות ההורים מנקודת המבט של ילדיהם , ווילמז וסו צ׳ו Sui-chu &) ( Willms , 1996 הגדירו את 12 האינדיקטורים למעורבות הורים שלהלן : שיח עם האם , דיון בתכנית הלימודית , שיח עם האב , דיון בפעילויות בית ספריות , הגבלת זמן הצפייה בטלוויזיה , הגבלת יציאות לבילוי , פיקוח על הכנת שיעורי בית , נוכחות בבית כשהילד חוזר מבית הספר , יצירת קשר של בית הספר עם ההורים , יצירת קשר של ההורים עם בית הספר , התנדבות בבית הספר והשתתפות במפגשי ארגון ההורים והמורים . ( PTO )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר