הקדמה

עמוד:10

של ליאו בק כמה מן המאמרים ההיסטוריים והחינוכיים שכתב בשנים שבהן עמד בראש פעילותם המאורגנת של יהודי גרמניה . מקצת חיבוריו של בק , שהוציאו לו בעולם שם של הוגה דעות בתחום הפילוסופיה הדתית , התפרסמו לפני התקופה הזאת ומקצתם לאחריה . מה שמוגש כאן לקורא העברי רחוק מלמצות או אף להדגים די הצורך את יצירתו הםפרותית הגותית . הרוצה להעמיק בכתביו בעברית יעיין בחיבורו של ליאו בק ' מהות היהדות - יסודות ואמונות ' , ' ובמבוא מאיר העיניים שהקדים עקיבא ארנסט סימון , וכן בספרו 'בשלהי בית שני - הפרושים , ספרי הבשורה . ' הספר הנוכחי מיועד לציבור המתעניין בתולדות ישראל בכלל ובהיסטוריה של יהודי גרמניה בפרט , גם מחוץ לכותלי האוניברסיטאות , ואנו מקווים שיגיע לרבים ככל האפשר . על כן רבות ומפורטות בו הערות השוליים , שנועדו להסביר מושגים ולהציג את הוגי הדעות - גרמנים ברובם , ואת עיקרי תפיסתם . אלה היו ידועים לקוראים בני דורו של ליאו בק , אך יש להניח שאינם מוכרים לקורא העברי בן ימינו . תקוותנו שכך יובנו הדברים ויוםברו לרבים , ושבני האוריין לא ייצאו מופסדים מכך . סגנון כתיבתו הייחודי של ליאו בק עשיר ומורכב , משלב אסוציאציות של מורשת תרבותית יהודית וגרמנית רחבה , ובעל חותם לשוני אישי מובהק . הוא מהווה אתגר גם לקורא הגרמני , לא כל שכן בהרקתו מלשון ללשון . תודתנו נתונה למתרגם מר דוד זינגר ובמיוחד לפרופ ' יהושע עמיר , שהיה מתלמידיו של ליאו בק בנעוריו , על שקדנותו המלומדת על עריכת התרגומים טרם הבאתם לדפוס . על עבודת העריכה הקל מאוד אוסף גדול של חומר על ליאו בק ושל קטעים מכתביו שהוכן לפני שנים במכון ליאו בק על ידי פרופ ' יוסף ולק , שלו אני חייב תודה מקרב לב על עצתו הבקיאה ומםבירת הפנים . כן אני מודה לפרופ ' שמואל אלמוג על הערותיו המועילות , ולעובדי ההוצאה לאור של מרכז זלמן שזר , שקפדנותם המקצועית תרמה לא במעט למניעת שגיאות ואי בהירויות . על אלה שעדיין נותרו בספר , האחריות כולה שלי . מכון ליאו בק , ירושלים א " ב ערב רה " ש תשם " א , 2000 1 מוסד ביאליק ירושלים והמכון על שם ליאו בק , ירושלים . 1968 2 ספרי תרשיש , ירושלים תשכ . "ג

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר