מבוא

עמוד:11

מחברים חובבנים וסופרים גילו עניין רק בשושלות היוחסין של אישים מפורסמים ושל משפחות ממעמד השלאכטה שהיו צאצאיהם של מומרים . יצאו מכלל זה ההיסטוריונים של המשפט , שעסקו בבירור הנורמה המשפטית שאיפשרה את קבלתם של מומרים לשורות השלאכטה . בידנו מקורות מעטים לחקר השתלבותם החברתית התרבותית של המומרים . הסיבה העיקרית לכך היתה גישתם של המומרים , שלא היו מעוניינים בשמירת מיסמכים שיעידו על מוצאם היהודי . איש מן המומרים שחיו בממלכת פולין ליטא לא הותיר אחריו ספר זכרונות או רשימה אוטוביוגראפית , ודבר זה מקשה מאוד על ההיסטוריון העוסק בשאלות אלו . בארצות אחרות באירופה , לעומת זה , הביוגראפיות הן המקור העיקרי לחקר המומרים . אין אפשרותלקבוע , ולו בקירוב , את מספרם הכולל של המומרים בממלכת פולין ליטא . 13 מהערות שנרשמו בפנקסי הרישום של הכנסייה , בכרוניקות ובספרי זכרונות עולה , כי המומרים היו מעטים יחסית , וכי טקס הטבילה kmetry koscielnych dla badari naukowych " , d 6 U > 1 Towarzyslwa ycznegoHerald we Lwowje , V ( 1921 ) , p . 104 ; A . Artymiak , Mieszkancy waJedrzejo w swielle najstarszej iksieg melrykalnej , 1792-1743 , Jedrzejow 1947 , pp . 25-23 ; J . Mitkowski , Uscie" Ziclonc - Miasteczko prywatnc ze szczegolnym uwzglednieniem stanu w XVIII wieku " , Zeszyty Naukowe Uniwersytetu iellonskiegoJag , II ( 1956 ) , p . 13 10 ראה . יסקה כוינסקי . בלינה פראזימובסקי , עמי L . Korwin , Szf ochta ! 104-102 neoficka , II , Krakow 1938 , pp . 227-171 11 ראה ; קראושהאר , א , עמי ; 268-269 גרודזיסקי , עמי M . Janccki . ; 90-89 "Erhielten die Juden in Polen durch die Taufc den Adelstand ?" Vierteljahrschrift fiir Heraldik , Sphragislik und Genealogie , XV ( 1888 ) , pp . 393-407 ; T . Czacki , O Hiewskich i polskicli prawach , I , Krakow 1861 . pp . 231-232 ; T . Opas , "Z problemow awansu spolecznego mieszczan w XVII i XVIII wieku . O przenikaniu mieszczan do stanu szlacheckiego i . duchownego " , Przeglqd Historyczny , LXV ( 1974 ) , p . 466 ביקורת על ספרו של יאנצקי ראה O . Balzer . Kwcirtalnik Historyczny , II ( 1888 ) . pp . 438-433 ; 11 ראה ; קיש ( לעיל , הערה ( 2 ; קדר ( לעיל , הערה ; ( 2 סגרה . 13 בין 120 משפחות השלאכטה בחבל האינפלנטים שהוכנו להן תעודות יוחסין לפי הוראתה של קאתרינה השנייה היו 10 משפחות של מומרים . ראה ! בלינה פראז" מובסקי , עמי . 102 הנסיונות לעמוד על מספרם של המומרים בגרמניה ובצרפת מעוררים קשיים רבים . ראה ; יי , כ"ץ בץ יהודים לגויים - יחס היהודים לשכניהם בימי הביניים ובתחילת הזמן החדש , ירושלים תשכ , "א עמי . 75 גרץ ניסה לחשב את מספר היהודים שהתנצרו בברלין בשנות המעבר מן המאה הי"ח למאה הי"ט . ראה H . Graetz , ! . Gescliiclue der Juden , XI , Berlin 1870 , pp . 171 , 444 תיקון הנתונים שפרסם ראה : אי מענעס , די" שמד באוועגונג אין פרייסן אין רער ערשטער העלפט פון 19 טן יארהאנדערט , " היסטארישע שריפטן , ( 1929 ) א , עמי . 403-377 14 בקהילה הנוצרית פינציוב החלצרו במשך המאה הי 18 "ח יהודים ו 2 יהודיות . ראה : ויסנייבסקי , עמי . 289-296 בשנת 1788 התנצרו בווארשה 12 יהודים , בשנת , 11 - 1789

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר