|
עמוד:9
מבוא מאז ומתמיד הטרידה שאלת המומרים את הקהילות היהודיות בפולין , וראשיהן עשו את מירב המאמצים למנוע את הפצת הדת הנוצרית בקרבם . לשם כך ניהלו מאבק עיקש על נפשו של כל פרט שנטה לנטוש את דת האבות , ולא בחלו באמצעים כדי להשיב לחיק היהדות את המכשירים עצמם לטבילה , ואף את המומרים . פעילותם הגלויה של נציגי הציבור היהודי בעניין זה , מכאן , ועמדתם העוינת של המומרים עצמם , מכאן , השפיעו השפעה רבה על היחסים שהתפתחו בין היהודים לפולנים במאות הט-ז"הי . ח '' בימים ההם עברו רוב המומרים בפולין לדת הקאתולית , אף שהיו גם יהודים מעטים שקיבלו את האמונה הלותראנית . המומרים חדרו כמעט לכל המעמדות והשכבות בחברה , והשאלות שנגעו למעמדם המשפטי החברתי וקליטתם בשכבות אלו זכו תדיר לתגובה ערה מצד הכמורה , השלאכטה ( האצולה ) ומעמד העירוניים . שינויים מרחיקי לכת חלו ביחסי המשפחה של המומרים . על פי רוב נטשו המומרים את בית הוריהם , ולא אחת אף זנחו את בני הזוג ואת ילדיהם שלא התנצרו . רק טבילתם של שני ההורים וילדיהם יכלה להבטיח את שלימות משפחתו של המומר . מקרים מסוג זה , שהיו נדירים למדי , כללו בעיקר בני זוג צעירים וילדיהם הקטנים . רוב הרווקים והרווקות שהתנצרו התחתנו זמן קצר לאחר טבילתם עם קאהולים מלידה והקימו משפחות נוצריות טהורות , וכמוהם עשו גם הגברים והנשים הנשואים שנטשו את משפחתם והתנצרו . כן חלו שינויים מפליגים במצבם הכלכלי של המומרים ובדרכי פרנסתם בעקבות הינתקותם מן החוגים היהודיים והחרם שהטילו עליהם בני דתם לשעבר . תכופות ניטל מהם מקור מחייתם , והיה עליהם לבנות בסיס חדש לקיומם החומרי . בהשוואה לספרות המחקר שנכתבה על המומרים בגרמניה , יוחדה ו על מצב דומה בקרב המומרים בגרמניה ראה ו J . Katz , Die Entstehung der Judenassimilation in DeutschUmd und dercn Ideologic Frankfurt a / M 1935 . p . 222 1 ראה G . Kisch , Judentciufen - Eine -biographisch-historisch ; soziologische-ischpsycholog Sludie besonders fur Berlin und gsbergKoni ,
|
|