הקדמה

עמוד:10

המעשים והמחדלים של הרשויות הממשלתיות והמוסדות המוסמכים לקראת הפינוי – כהסבר לכשלים , שהתגלו בתהליך שיקומם של העקורים ; להעריך , כיצד חוו המתנחלים , ובעיקר התלמידים ובני-הנוער , את טראומת-הפינוי הכפוי ואת עמידתם בתלאות-השיקום . אחדות מהשאלות העומדות לדיון הן הבאות : האם היו לממשלת-ישראל , ובכלל זה למשרד-החינוך – תכניות אסטרטגיות לפתרון בעיות התלמידים והנוער שנעקרו ? האם התכניות שגובשו – התאימו לאופי הבעיות שהתעוררו ? האם בכלל היה ניתן לצפות את הבעיות , שיתעוררו עם הצגת תכנית-ההתנתקות ? האם משך-הזמן מהצגתה של תכנית-ההתנתקות עד לפינוי היה מספיק – כדי להיערך כיאות לפתרונות פדגוגיים-נפשיים ? האם קיימת כיום , לאחר הניסיונות הכושלים לפתרון הבעיות , במשך שמונה השנים שחלפו מהפינוי – הערכת-זמן ראלית להשלמת הטיפול והשיקום בנוסח ההצהרה – המדיניות , שעליה התחייבו ממשלותישראל : "פתרון לכל תלמיד "? הניסיון לדון בשאלות אלו ואחרות , העומדות במרכזו של המחקר – תלויות בנקודת-הראות של המתדיין , שכן שאלת ההתנתקות העמיקה את " הקרע " בעם בסוגיות-השלום והביטחון הלאומי , וריבוי הדעות – כגודל אי-ההסכמה . יתרה מזו , השאלות הפוליטיות-אידאולוגיות , העומדות על סדר-היום של החברה בישראל ומפלגות את הציבור , כגון " שתי-מדינות לשני עמים , ?" " תכנית-ההתכנסות , ?" " שטחים תמורת שלום , ?" או " מדיניות אף שעל – ?" יונקות מהתקדים של פינוי כפוי של אוכלוסייה על-ידי ממשלה נבחרת במשטר דמוקרטי . בהכרעה בשאלות אלו ואחרות – מסיק כל " מחנה פוליטי " מסקנות שונות בתכלית מניסיון ההתנתקות מחבל-עזה . לפיכך , השתדלנו להתמקד בעובדות עצמן ולהציגן כהווייתן על רקע התהוותן . לכן על חלק מהשאלות שיוצגו במחקר – יש יותר מתשובה אחת ולחלקן – אין תשובה כלל . על הקורא יהיה לעצב בעצמו את עמדתו נוכח הנתונים והעובדות , שיפרסו לנגד עיניו ולקבוע בעצמו את עמדתו . המחקר מתבסס בעיקרו על מקורות ראשוניים : דו " חות , פרוטוקולים , ונתונים , שקובצו מראיונות אישיים , שנערכו לתושבים המפונים . חלק מהחומרים הוצגו בפומבי לעיון הציבור , ובכללם הפרוטוקולים של ועדת-החקירה הממלכתית , ( 2009 ) הדו " חות של ועדת-החקירה הממלכתית : דו " ח . 4 מצא , א , ' רביד , ש ' ושטרן , י ) צ " בג , ( צ " ועדת החקירה הממלכתית בנושא טיפולן של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון : פרוטוקולים , ירושלים תשס ט– " תש " ע , מתוך elyon 1 . court . gov . il / hitnatkut- protocol . htm ( להלן : פרוטוקולים )

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר