מבוא: בעיית הסוגה בפואטיקה של אצ"ג

עמוד:10

הקינה היא , אמנם , סוגה מצויה גם ב " תורת גויים , " אולם ספר זה בוחן את זיקתה למורשת של הסוגה העברית בלבד , על- כן אין יעדיו עומדים בסתירה לדחיית הסוגות על-ידי אצ . ג " יותר מזה , סוגת הקינה אומצה על ידו . זהו שמו של ספר שירים " ) רחובות הנהר ספר האיליות והכח , "( גם שמם של שירים בודדים " ) כתר קינה לכל בית ישראל , " שם , מז ; " קינת הבן בברחו מבית אביו ואמו , " שם , סג ; " קינת השה לבדד , " שם , סו ; " אלית בינים , " שם , כז ועוד . ( עוד בתרפ " ז שאל-קבע : "כלום אין אתם , חברים , מוכנים לעמד ולסדר באותיות אלו ממש ( ... ) מגילת ירמיהו למקונן חדש , ?" ומאוחר יותר התוודה : "אני אוהב את הסליחות והקינות . " דחיית הקלסיקה האירופאית נומקה על ידו בשני אופנים שונים . על-פי הראשון , חיים שלווים הם תנאי מוקדם ליכולת לכתוב על-פי כללים הנתבעים , למשל , מהאידיליה . כתיבה איסטניסית כזו תיתכן " כשלא יהיה מנגד פילטוס " ) " כלפי תשעים ותשעה , " לג . ( משתמע מכאן , שדחיית הסוגות איננה טוטלית . אבל אצ " ג משמיע גם דחייה , שאינה תלויה בזמן ובמקום : " גאולת העם והמולדת העברית תהא גם גאולת הביטויים שלא השמענום בגויים " ( שם , שם . ( אל חוסר העקביות החוץ-ספרותי מצטרפת העובדה , ששירתו מכילה סוגות , שנדחו על ידו . לבעיה זו נזקקו הרושובסקי וגם בהט , המדגישים את חוסר העקביות . אולם , לדעתו של ברזל , מקורה " באשו היוקדת של אצ , ג " המתיכה יסודות רבים ומשנה אותם , כדי שיתלכדו עם תפישת היסוד . " הצירוף מחדש הוא עדות לכוח ולא לחולשה או לחוסר עקביות . בין כך ובין כך , לו סתרה הצהרת אצ " ג את נתוני שירתו , צריך היה להתעלם ממנה . אך אין צורך בכך , מפני שדחיית הסוגות אינה חלה על הסוגות העבריות , שהקינה היא אחת מהן .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר