מבוא: בעיית הסוגה בפואטיקה של אצ"ג

עמוד:9

מבוא : בעיית הסוגה בפואטיקה של אצ " ג " אנו , יהודים שכמותינו , וסטרוקטורה אמנותית לשם אמנות סתם ( ... ) אנו ומכניסמוס ספרותי " ) " (?! ... ) כלפי תשעים ותשעה , " ו ) – הצהרה אחת מתוך רבות , השוללת כתיבה על -פי נורמות של סוגה – ממנה עולה , לכאורה , שאצ " ג היה שולל נחיצותו של מחקר , המתכוון לסמן את גבולות ה " מכניסמוס " של סוגת הקינה שלו , שהיא מקרה פרטי מתוך מכלול . התייחסותנו להצהרתו החד-משמעית תתנהל בשני מישורים : א . נגבש עמדה בעניין מחויבותנו לקבל או לדחות התבטאויות פואטיות של משורר בענייני יצירה ספרותית בכלל וביצירותיו שלו בפרט . ב . ננסה לבדוק האם אכן קיים פער בין מגמתו של ספר זה לבין עמדתו הבסיסית של המשורר . א . סוקרטס היה אולי הראשון , שהבחין בין הכושר לבקר דברי ספרות ובין הכושר לחברם . גם קאנט , הרואה באמן גאון , אינו סבור שבכוחו לבטא דברים על יצירתו . רק הבוחן את המוצר , לא מי שייצרו , יגלה את הכללים , שעל פיהם הוא עשוי . עמדה כזו תובעת התעלמות מדעת מהצהרות פואטיות , המנוסחות על -ידי יוצרים , בין ביצירה , בין מחוצה לה . אולם פאונד וכמוהו גם שטיינר סבורים , שלאמן עליונות על המבקר . דרך הביניים תימצא אצל אבקרומבי , הסבור שהיכולת ליצור דברי ספרות והיכולת לבקרם יכולות לדור בכפיפה אחת אצל אדם אחד , אף-על -פי שתופעה כזו נדירה . ואמנם , מוכרים לנו משוררים , שתרמו רבות להבנת אמנות , הבחינו במושגים , יצרו אסכולות , כתבו מניפסטים והעידו עדויות מאלפות לגבי יצירתם שלהם . מן הדין אפוא לנקוט דרכו של פריי , המחייב עיון במפתחות המוצעים על -ידי האמן , אך אינו ממליץ בשום פנים לקבלם כאוטוריטה . לכן , לא נתעלם מהצהרתו של אצ " ג וננסה להבינה בהקשרה . ב . הציטוט הנזכר מצוי בתוך פיסקה , הקוראת תיגר על חיקוי הסוגות של הסוניטות והאידיליות " ) כלפי תשעים ותשעה . ( ו , " בהמשכה של המסה יד חו גם רומנים ודרמות ויישלל השימוש בחרוז ובמשקל ( שם , ח . ( המשקל מנואץ גם בתוך שירים . הוא הדין בריתמוס , בכתב לטיני וקרילי וב " שיר לירי מצומצם וקטן " " ) כלב בית , " ל ; " אימה גדולה וירח ; 34 , " " הגברות העולה , " יח-יט , כה ; " לוי לספרי כלב בית , " יג . ( כל אלה מצטרפים למושג רחב יותר , שכינויו בפי אצ " ג : "תורת גויים באמנות העולמית " " ) כלפי תשעים ותשעה , " יא . ( זו אפוא כוונת המשורר . סוגות קלסיות אירופאיות מוקצות בעיניו מחמת מיאוס , גין שיוכן ל " תורת גויים . " כנגדן מוצבות סוגות עבריות .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר