מבוא

עמוד:8

הברית , דרום אמריקה , אסיה והמזרח התיכון . ( Levitt-Anderson , 2012 ) המאמר הראשון בספר הנוכחי , בנוסחו הראשון Shlasky , Alpert , & Zabar- ) , ( Ben Yehoshua , 2012 היה חלק מן המיזם הזה , וכתיבתו הייתה זרז לפנייתנו אל חוקרים , תלמידי מחקר ואנשי חינוך בהצעה לכתוב מאמרים על חינוך המבוססים על הגישה ועל הכלים של המחקר האתנוגרפי . במאמר מסכם על אתנוגרפיה של החינוך בעולם מתארת ון זנטן van Zanten , ) ( 2012 הבדלים בהגדרת מהות האתנוגרפיה הקשורים בנושאים הראויים לחקירה ובתפיסות התאורטיות והפוליטיות שבבסיס הפרשנות של נתוני עבודות השדה . עם זאת היא מצביעה על מערכת מושגים משותפת למחקרים , ובמרכזה המושג " תרבות , " ועל צורה משותפת של תפיסת מציאות המדגישה משמעויות והקשרים מקומיים בנושאים מרכזיים : אינטגרציה תרבותית וניתוח של קבוצות מודרות וקבוצות מיעוט ; הישענות על ערכים כמו יחסיות תרבותית ושוויון חברתי ; והביטוס מקצועי כגון מידה של צניעות בנוגע להכללות . כך , מאמרי הספר הנוכחי הם אמנם מקומיים ( ראו גם אצל : Hertzog , Abuhav , Goldberg , , &( Marx , 2010 אך נושאיהם , כפי שעולה גם מהניתוחים ומהדיונים של מחבריהם , מעסיקים חוקרים ואנשי חינוך על פני הגלובוס . כאמור , ההשתלבות בפרויקט הגלובלי זירזה את היוזמה לעריכת הספר , אך התחלנו לחשוב עליו ברמה המעשית בשנים האחרונות לאחר צאתו של ספרנו דרכים בכתיבת מחקר איכותני : מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט ( שלסקי ואלפרט , . ( 2007 בפעילותנו האקדמית והמחקרית חברנו להתפתחות הנרחבת של המחקר האיכותני בארץ ואף היינו חלק ממנה . מעבר לאנתרופולוגיה המחקר האיכותני פתח אפשרויות למחקרים בסוגות מגוונות , ובעיקר במתודולוגיה הנרטיבית ( תובל-משיח וספקטור-מרזל , , ( 2010 שכלי המחקר העיקריים שלה הם ראיונות עומק וטקסטים כתובים . המחקר האתנוגרפי , בהבדל מה מן המתודולוגיות האיכותניות האחרות , תובע מן החוקרים שהייה ממושכת בשדה , תצפיות חוזרות ונשנות וראיונות פתוחים תוך כדי יצירת קשרי גומלין עם המשתתפים . הוא כרוך בהתבוננות ישירה בתופעות יחד עם הבנת נקודות המבט האמיות ( emic ) של המשתתפים באתרי ההתרחשות שבהם מתקיימת התרבות . במחקר האתנוגרפי החוקר שוקע בהתנסויות באופן בלתי אמצעי ועוסק ברישום , בהרהורים , בפענוח קודים וסמלים , דרכי שיח והתנהגויות , ובהבניית התיאור העשיר והגדוש ( גירץ , . [( 1973 ] 1990 זאת תוך כדי בחינה של הידוע לו מן התאוריה ומן המחקר לצורך הפקת המשמעויות ויצירת קישורים וחיבורים שיאפשרו תמונה אמינה של השדה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר