אמנון שפירא הרבנים אשלג ויעקבוס: קומוניזם דתי – חזון של "תיקון עולם"

עמוד:11

סדן , השתתף בהפגנות קומוניסטיות בוורשה כבר 1 F 1906 ב-. בהתאם לעדות זו , התמיד הרב אשלג בזיקתו לסוציאליזם ואף לקומוניזם , במשך כיובל שנים . 2 F בגיל צעיר הוסמך לרבנות ושימש כדיין , והתחיל לעסוק בתורת הנסתר . הכריז 20 ) שנה טרם בואה ) על שואה המתקרבת ליהודי אירופה , -1921וב עלה ארצה ועסק לפרנסתו בעיבוד עורות לעיבוד ספרי תורה , כי לא רצה ליהנות מסמיכתו לרבנות . בשנת 1925 הביא את משפחתו מפולין , ומשנתגלה שהנו דיין בעל ניסיון , נתבקש על ידי הראי " ה קוקלשמשרבהשלשכונתגבעת שאולבירושלים . שםעסקכלימיו בהפצת לימוד הקבלה , ופעל גם בבני ברק ובתל אביב . פרסם שורה של מאמרים , שהתחברו אחר כך לספרים , 3 F והשיא של פעולתו הספרותית היה בפירושו הגדול והמקיף לספר הזוהר , שנקרא " הסולם " ( ומכאן גם נקרא בשם בעל הסולם 4 F . ( הרי " ל אשלג הגדיר כך את מטרתו בעיסוק המחודש בקבלה : "מצאתי לי צורך גדול לפוצץ את המחיצה של ברזל , המצויה ומפסקת בינינו לבין חכמת הקבלה , מעת חורבן הבית ואילך , עד דורנו זה , שהכביד עלינו במידה חמורה מאוד , ומעורר פחד 1 ראו דב סדן , ארחות ושבילים , תל אביב תשל " ח , עמ ' ; 125 הוס , קומוניזם אלטרואיסטי , עמ ' ; 113 לדעת גארב , הרב אשלג למד קבלה אצל " מורה אנונימי " ( עדרים , עמ ' ; 57 ראו הערה , 63 שם . ( 2 ידועה התופעה של " כמה חסידים ובני אדמו " רים בפולין שנמשכו אל הקומוניזם באותה תקופה " [ שנות השלושים של המאה , [ ה-20 במקביל ל " כמה מצעירי ' הפועל המזרחי ' ששילבו רעיונות קומוניסטיים עם תורות חסידיות "; ראו מאיר , אשלג , עמ ' , 638 והערות , 235 , 234 שם . 3 שניים מחיבוריו הקבליים שבהם מרבית יצירתו , הם : עץ חיים עם פירוש פנים מאירות ופנים מסבירות ( ירושלים תרפ - ז " תר (; צ " תלמוד עשר ספירות ( ירושלים תרצ . ( ז " שניים ממאמריו פורסמו בדו-שבועון האמה , שיצא בגיליון אחד בלבד ( יוני (; 1940 הרב אשלג החל להפיץ בתחילת שנות השלושים קונטרסים , שהיו מוקדשים לדבריו " להפצת ידיעות מקוריות של נשמת היהדות , הדת וחכמת הקבלה , בין שדרות העם " ( מאיר , אשלג , עמ ' . ( 634 הפצת " קונטרסים " הייתה שיטה מקובלת להפצה ספרותית , והוא התכווין להוציא " חמישים חלקים , " אבל בפועל הוציא שלוש חוברות בלבד , ואחר כך המשיך בהדפסת ספרים ( בקשיים אישיים וכלכליים מרובים , ( ולא ככתבעת . החוברות המודפסות היו : " קונטרס מתן תורה , " " קונטרס הערבות " ו , " חוברת השלום " שלושה קונטרסים אלה , שהודפסו בתל אביב בתרצ " ג , הודפסו אחר כך בספר מתן תורה , ירושלים תשמ " א . הרב אשלג הכיר ספרות מרכסיסטית , כנראה ממאמרו : " ביקורת למרכסיזם לאור המציאות החדשה , " שפרסם בכתב-העת האמה , כנ " ל , עמ ' , 9 שבו ציטט את קרל מרכס . כך העתיק ברשימותיו קטעים מן המניפסט הקומוניסטי ; ראו אצל לייטמן , הערה 10 להלן , עמ ' . 325 , 321 לטענת מאיר , " רבים ממאמריו " של הרב אשלג הדנים בחזונו המדיני והמתייחסים מפורשות למרכס , אנגלס , ניטשה " ואחרים , " עדיין " נותרו בכתב יד ומצפים לגאולתם " ( אשלג , עמ ' . ( 639 " ה 4 סולם " הודפס לראשונה בתש " ה , וניתנו לו " הסכמות " מגדולי הרבנים מכל החוגים , אשכנזים וספרדים , חרדיים וציוניים ( כמו מאת הרבנים זוננפלד , האדמו " רים מגור ומוויז ' ניץ , והראי " ה קוק . (

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר