פרק א הוויכוחים הגדולים: ההקשר החברתי-היסטורי של ההערכה

עמוד:9

מחליטה להסתכל עליהם . הממשלות בארצות הברית וקנדה , ומיד אחר כך גם באירופה לא שמחו עם הכוח הזה של ההערכה , ואז הן עשו מה שעושה כל הנהלה חכמה עם ועד עובדים חזק מדי – קואופטציה . צירוף הועד להנהלה . הממשלות החליטו שחייבת להיות הערכה על כל פרויקט ממשלתי , ובכך שינו את נקודת המבט של המעריכים . במקום שיסתכלו מה עושה הממשלה , כעת הם יוצאים בשירות הממשלה לראות מה עושים אלו שמבצעים בשמה מדיניות , תוכניות ופרויקטים . " " וואו , איזה צעד מתוחכם . " " כן ולא , כי זו חרב פיפיות . לכאורה המבט הוא על המבצעים , אבל מדי פעם מתהפכת המראה ומראה גם את מי ששלח אותם . ובכל מקרה , מכיוון שאלו זרועות מבצעות של הממשלות , גם הממשלות נמצאות תחת ביקורת , אם כי לא ישירה . " " אני מבינה . אם ישראל יוצאת במקום לא טוב במבחנים הבינלאומיים , אז כולם צועקים שהמורים לא טובים , אבל משרד החינוך בכל זאת נמצא בלחץ . " " נכון . אז האבא של ההערכה , הקפיטליזם עם אחיו האינדיבידואליזם הורישו להערכה ויכוח גדול לא פטור אחד . הוויכוח שעוסק במהות שאלות ההערכה , מי קובע אותן , ואת מי או את מה ההערכה בסופו של דבר משרתת . " " ומה הדעות המרכזיות " ? " יש תפישות שטוענות שההערכה משרתת בעיקר את עצמה , שאף אחד עוד לא הוכיח שהיא באמת תורמת או מוסיפה משהו לגוף המוערך או לחברה . שהיא בעצם ריטואל שנעשה כי ' צריך . "' " את לא מאמינה בזה " ? " אני חושבת שזו סכנה גדולה שצריך לשים אליה לב . שההערכה לא תהיה רק ריטואל . אני חושבת שההערכה צריכה לבחון את עצמה כל הזמן , מה היא עושה . אילו השפעות יש לה , וכדומה . להערכה יכולות להיות גם השלכות שליליות . יש תחום שלם בהערכה שנקרא תוקף השלכתי שעוסק בזה . והכוונה היא להשפעות הישירות או העקיפות של עצם השימוש בהערכה ; להשלכות של השימוש באופן מסוים של הערכה לעומת אופן אחר ; או בהשלכות החברתיות , הארגוניות או האישיות של עצם השימוש בהערכה , במדידה או בבחינה . המבחנים הבינלאומיים הם דוגמא כזו . וההשפעה יכולה להיות חיובית או שלילית . " " אף פעם לא חשבתי שלהערכה יש כל כך הרבה כוח . בעצם , אם במקום המבחנים רחבי ההיקף במערכת החינוך , היו מחליטים לבדוק באופן כזה את יחס האנשים לכלבים שלהם , אז כל תשומת הלב של המדיה ושל הציבור הייתה שם . כולם היו מתעסקים בכלבים , ובשאלה מה נחשב יחס טוב או יחס רע " ? 4 Datta , 2003 ; House , 1993 a ; Shadish , Cook and Leviton , 1991 ; Toulemonde , 2000 . 5 Dahler-Larsen , 2012 . Cuban , 2007 ; Doran , 2003 ; Greenwald , Nosek and Sriram , 2006 ; Howe , 2005 ; ; לוין-רוזליס , 6 2012 Jennings and Rentner , 2006 ; Jones and Olkin , 2004 ; Koretz and Barton , 2004 ; Messick , 1989 .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר