|
עמוד:13
הקדמה האם מי שמגיע הביתה בערב , משתרע על הספה בלאות ולוחץ על המקש הרך המזרים אל חשכת הסלון שלו תמונות , קולות ופרצופים מוכרים , יכול להתפרקד בנחת בידיעה שמה שעובר אל מול עיניו באמת בהיר ומובן לו ? באמת נועד לבדר ולעניין אותו , ולא נעשה לצורך מטרות אחרות ? היועצת החטובה ל"אורח חיים בריא" שהופיעה בזמן שאכל ארוחת בוקר מול הטלוויזיה — מי פעל כדי להביאה אל המסך ? תכנית הבריאות שבה המליצו על תרופות חדשות להורדת לחץ הדם — מי עומד מאחורי בחירת אותו רופא סמכותי שדיבר בשבחי " התרופה מהדור החדש" שטרם נכנסה לסל הבריאות ? או בתכנית הדרמה החביבה עליו , זו שמציגה את עולמם של המצליחנים הצעירים שלעולם כבר לא ישתייך אליהם , מי דאג להצגתה של יועצת ההשקעות כדמות אמינה ומושכת ? או בסדרת התעודה על הסכנות הטמונות בשימוש באינטרנט , מי הגוף שפעל כדי להפוך את המרחב הווירטואלי למקום מפחיד כל כך פתאום ? ומה עם תכנית המציאות המטיפה לירידה במשקל — מדוע משובצים בה מוצרי דיאטה של חברה מובילה ולא של חברות אחרות ? ולקראת חצות , כשעולה התכנית הכלכלית היומית המבשרת על שעת השינה הקרבה , כיצד ייתכן שלילה אחר לילה היא מארחת אנשי בידור שנשכרו לקדם עסקים שונים ומספרים עליהם בהתלהבות ? חיבור זה בא להאיר , בפעם הראשונה , את המתרחש מאחורי הקלעים של תכניות הטלוויזיה המשודרות בשני הערוצים המסחריים ובערוצי הכבלים והלוויין . הוא נועד להניח תשתית לדיון ציבורי מקיף בתופעה המתרחבת של המיתוג הסמוי ובהשלכותיה , לסייע לקובעי המדיניות לגבש עמדה בנושא וכן להיות כלי מעשי לקידום אוריינות התקשורת , תחום שחשיבותו גדלה והולכת בשנים האחרונות . הוא מיועד לפיכך לקובעי המדיניות בתחום התקשורת ולצופים בטלוויזיה . הנחת היסוד היא שבעולם התקשורת המשתנה במהירות מבחינה טכנולוגית ומבחינה כלכלית נדרשת הבנה עמוקה יותר של תהליכי ההפקה והאינטרסים הכלכליים העומדים בבסיס התכנים המשודרים . צפייה בתוצר הסופי ללא הבנה נאותה של התנאים שבהם הוא נוצר אין די בה עוד כדי
|
|