הקדמת המחבר

עמוד:ח

מכול ביקשתי להטות אוזן קשבת לדברים שאומר לנו הכתוב עצמו , מתוך שאיפה - בעייתית , בלתי מושגת במלואה , יש טוענים אף בלתי אפשרית ועל כן בלתי ראויה - להתקרב ככל האפשר להבנת כוונתם של הדברים בעת שנכתבו ולאחר מכן , כשנערכו . זוהי לדעתי המשימה העיקרית של פרשן המקרא , ואני רואה לעצמי זכות גדולה שניתנה לי ההזדמנות להתמודד עמה דווקא בספר ירמיה . הפירוש הנו לכאורה מלאכת יחיד , ולא היא , ואני מבקש להודות כאן לכל שתרמו בצורה זו או אחרת לגיבושו . ראשונים הם תלמידי בחוג למקרא באוניברסיטת תל אביב , שבמשך שנים היו עדים פעילים להרהורי , לבטי והשערותי בכל הנוגע לספר ירמיה . תגובותיהם , השגותיהם והערותיהם האירו לי לא מעט את דרכי בפירוש . עורכי סדרת "מקרא לישראל , " פרופ ' משה גרינברג ופרופ ' שמואל אחיטוב נתנו אמונם בי בעת שביקשוני לכתוב את הפירוש , ואני אסיר תודה להם על כך . פרופ ' גרינברג קרא טיוטות של מרבית פרקי הפירוש , דן עמי רבות בענייני הספר , והערותיו בעל פה ובכתב משוקעות לא רק בנוסח המוגמר , אלא גם שמורות עמי למזכרת בדפי הטיוטה , כדוגמה ומופת לעמדה של צניעות וענווה כלפי הכתובים ולאחריות והרגישות המתחייבים מתפקיד העורך . לא בכל הסכמתי עמו , ולחלק ממסקנותי אין הוא שותף , אך בכל חלקה טובה בפירושי אני מזהה את נבטי זרעיו . פרופ ' אחיטוב ליווה את הספר מראשיתו , קרא טיוטות והעיר הערות חשובות ומועילות . בשלבי גיבושו הסופיים של הפירוש הוא טרח הרבה , עיזק וסיקל ואף ביער קוצים וקמשונים שלא נתתי דעתי עליהם . תודה משה , תודה שמואל'יק . תודתי נתונה גם לאראלי , אחיטוב , שעברה בקפידה על הכתוב , תיקנה והתקינה , הקפידה על דיוק הציטוטים שהבאתי , ומנעה מן הקוראים את התסכול של טרחת שווא בחיפוש אחר מראי מקום לא מדויקים . כשבספר של פירוש עסקינן , הכלי הנאה אינו בגדר של תוספת נוי בלבד , אלא באמת מרחיב דעתו של הקורא ומסייעו בהבנת כוונת הכותב . אשר על כן אני מבקש להודות לד " ר רפאל פוזנר ולדניאל שפיצר על העיצוב , הסדר והמפתחות שטרחו בהם הרבה , ולפום צערא אגרא . מעל לכל אני מודה מלב אוהב למשפחתי היקרה : אמי , רעייתי , בנותי , חתני , נכדי ונכדותי , ולהזכיר לברכה את אבי , אוהב התורה והדעת , שלא זכה לראות בהשלמת הפירוש . דורנו , "עם שרידי חרב , " זכה לראות בהתגשמות דברי הנביא "הנני מביא אותם מארץ צפון וקבצתים מירכתי ארץ . " ... לוואי שנדע לקיים גם "עשו משפט וצדקה והצילו גזול מיד עשוק וגר יתום ואלמנה אל תונו אל תחמסו ודם נקי אל תשפכו במקום הזה . " או אז אולי נתקרב להגשמה מלאה של שאר דברי הישועה של ירמיהו : "ושבו מארץ אויב , " "תושע יהודה וירושלם תשכון לבטח , " ושלום ושלווה יבואו על הארץ כולה " בערי ההר בערי השפלה ובערי הנגב ובארץ בנימין ובסביבי ירושלם . " ל '' ג בעומר תשס " א

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר