|
עמוד:9
הקדמה יכולתן ורצונן של נשים ללדת הם תופעה אוניברסלית הדורשת התייחסות ואף התמודדות חברתית ואישית כאחד . בין אם האישה יכולה ורוצה ללדת ובין אם לא , אין לה ברירה אלא לתפוס עמדה כלפי אימהותה . פוריותה מוגבלת לקטע גיל מוגבל ובטווח זה עליה להחליט אם היא רוצה לקבל עליה את תפקיד האם . החלטה זאת אינה חד פעמית אלא נדרשת ממנה מחדש בכל תקופת פוריותה . אם היא רוצה להיות אם עליה לבחור בן זוג או להיעזר בטכנולוגיית ההפריה המודרנית . האימהות היא תפקיד מחייב וארוךטווח שבעיקרון אי אפשר להינתק ממנו . גם אם אישה בחרה לא להיות אם היא מתויקת בחברה בסעיף 'אישה שאינה אם . ' האימהות אינה רק שאלה פרטית אלא היא גם שאלה חברתית . לחברה יש אינטרס להבטיח את המשכיות האוכלוסייה במספרים אך גם באיכות האוכלוסייה , כמובן , מנקודת ראותה של החברה המסוימת . ואכן נוצרו בחברות השונות ערכים , חוקים , והסדרים פורמליים ובלתי פורמליים הנוגעים לאימהות . שאלת היסוד שמעסיקה את החוקרים , ובמידה מסוימת את אלה שיש להם עניין תיאורטי או מעשי בנושא האימהות היא , האם הרגש האימהי , ההתנהגות האימהית , הכמיהה לצאצאים והכושר לטפל בהם הם מולדים , הווה אומר נקבעים על ידי הגנים , או נלמדים ונקבעים באמצעות גורמים חברתיים ולפיכך יהיו תלויים בגורמים חברתיים . לשתי התיאוריות יש תומכים ויש מבקרים , אך הוויכוח טרם הוכרע . התורה הפסיכו ביולוגית טוענת שהרגש האימהי וההתנהגות האימהית הם חלק בלתי נפרד מהמכלול הפסיכו ביולוגי של האישה . מכאן שניתן להסביר התנהגויות של נשים , כמו למשל העדפת קשרים הטרו סקסואליים , הבחירה בבן זוג בעל תכונות מסוימות והעמדת האימהות במרכז חייה של האישה הבוגרת . מבחינה זו דומה התבנית האנושית לזו של היונקים העליונים . טענתם של הפסיכרביולוגים אינה ניתנת לאישוש אלא באמצעות הצבעה על קווים של התנהגות אימהית דומה בחברות השונות זו מזו . לעומתם באה עמדה המצביעה על רב גוניות של תפיסות ושל התנהגות אימהית בחברות שונות , ואפילו בקבוצות אוכלוסייה שונות באותה חברה . לפי דעה זו האימהות נעצבת על ידי גורמים חברתיים ותרבותיים על מרכיביהם , כמו ערכים , דת , אידיאולוגיה , טכנולוגיה
|
|