מבוא

עמוד:9

מעין תחייה ( רנסאנס ) ראשונה . אולם ראוי לציין הבדל חשוב אחד : נושאי הרעיונות לא היו פרולטארים עובדים , אלא סטודנטים ומשכילים צעירים , שבעיקר מחו נגד הדחיסות באוניברסיטאות ונגד הרוח הנוקשה והחשוכה ששררה בתוכן . בנדיט כהן , דושקה ומרקוזה הן הדמויות המייצגות אישים אלו . הסערה פרצה בכוח רב ובעוצמה , וגם שקעה מהר למדי . היה לה ביטוי גם בתנועות הקומונות השונות שקמו באותן שנים , תנועות שרק מקצתן ראו עצמן כפועלות מנקודות מוצא אנרכיסטיות ובהשפעתן . עתה היה האנרכיזם יותר ויותר עניין לאינטלקטואלים — חוגי עיון והגות פילוסופית ; אך מצד אחר חלה אז במחשבה האנרכיסטית התגוונות חדשה . המחשבה הפמיניסטית , שבינתיים התפתחה מאוד , וכן התנועה האקולוגית , תפסו מקום מרכזי בחברה המודרנית והתקשרו בחלקן למחשבה האנרכיסטית הוותיקה , שבדרך זו הופיעו בה ערוצי השפעה חדשים . אכן , התנועה האנרכיסטית ונושאיה האנושיים היתה שונה לא מעט מקודמתה הקלאסית . ואף על פי כן , גם האנרכיזס הקלאסי זכה להתחדשות מסוימת . עדות לכך — הוצאות ספרים קטנות שהחיו מחדש את הקלסיקה האנרכיסטית , וכן קיום דיונים ברמה אקדמית על נושאים כגוסטב לנדאואר , למשל , באוניברסיטת פרנקפורט , וגם באוניברסיטה העברית בירושלים . קמו חברות שונות שקיבלו עליהן את חקר המחשבה האנרכיסטית הקלאסית והפצתה , כמו "חברת מיהזם" בליבק ( עיר הולדתו . ( חברה זו לא רק הוציאה לאור את כתביו , אלא גם מקיימת מדי שנה ימי עיון על מורשת מיהזם ותקופתו . במסגרת זו גם הוצאנו ב"יד טבנקין" קובץ ראשון של מחשבה אנרכיסטית שביטאו הוגים יהודים . לבסוף , עוד כמה מלים על המושגים "אנרכיזם" ו"אנרכיה , " שהם מושגים טעונים ביותר . נשוב אל ההסבר הקלאסי 1 חברה ללא שלטון . לאמור ו השלטון והמדינה אינם טבועים באדם מעצם הווייתו , אלא מהווים תוצאה של התפתחות מסוימת שחלה בקרב האנושות , ועל כן אינם בבחינת הכרח לעצם קיומו ופיתוח אופיו ודמותו . האנרכיזם היא

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר