פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:110

נתונים שאספה הוועדה לאחר פנייה ל 24 מכללות להכשרת מורים ולשמונה אוניברסיטאות בבקשה שישלחו לה את רשימת הקורסים והסילבוסים העוסקים בנושא השונות מראים כי יש מעט קורסים המעמידים במרכזם את נושא השונות וכן כי קורסים המתייחסים לנושא הם בדרך כלל קורסי מבוא תאורטיים העוסקים למשל ב › היבטים בפסיכולוגיה ( קוגניטיבית / התפתחותית / חברתית / בגיל הרך / בגיל ההתבגרות ) › משמעת : ניווט / ניהול כיתה / תפקיד המחנך › אסטרטגיות הוראה › התייחסות לתת קבוצה מסוימת : בעלי צרכים מיוחדים ( בשני הקצוות : חלשים ומחונננים , ( לקויי למידה › סוציולוגיה : הרכב החברה הישראלית וחברה רב תרבותית רוב מכריע של קורסי החובה המתייחסים לנושא של שונויות הם תאורטיים , סמסטריאליים ומשכם בין שעה לשעתיים שבועיות . קורסים ספורים בלבד מתייחסים לנושא של צרכים מיוחדים בשני הקצוות . קורסים בודדים במוסדות ספורים מתייחסים להיבטים רגשיים של הלימודים . קורסים להוראה מקוונת לא מתייחסים כלל לנושא של שונות או לפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה כמענה לשונות בין תלמידים ( למשל באמצעות הוראה דיפרנציאלית . ( גם קורסים העוסקים בתכנון לימודים אינם מתייחסים בדרך כלל לנושא של שונות בין תלמידים , ולפעמים קורסים שלכאורה עוסקים בשונות , מתייחסים אליה באופן צר . מחקרים שבדקו את ההתייחסות לשונות תרבותית בהכשרת מורים בארץ מלמדים על שינויים שחלו בתחום זה לאורך השנים . כך למשל , לאה שגריר ( 2005 ) ניתחה 874 סילבוסים של קורסים במדעי החינוך בשלוש מכללות להכשרת עובדי הוראה , כל אחת בעלת אוריינטציה חברתית אחרת ( קיבוצית , ציונית ודתית . ( היא התמקדה בקורסים במדעי החינוך שניתנו במכללות אלו בשנים . 2000-1970 מטרת המחקר הייתה לבדוק אם חלו שינויים בתכניות הלימודים להכשרת מורים לבית הספר היסודי לאור השינוי בדמוגרפיה שהתחולל בחברה בישראל , במיוחד כתוצאה מגלי העלייה . ממצאי המחקר מצביעים אכן על שינוי חיובי לאורך השנים האלה – מהיעדר עיסוק בנושא בשנות ה 70 עד התעסקות מתונה ( בשיעור של בין 7 % ל 25 % מהקורסים שנותחו ) בשנים מאוחרות יותר . נמצא כי האוריינטציה החברתית של המכללה קשורה לחשיבות שהיא מעניקה לנושא בתכנית ההכשרה שלה . מחקר אחר שנערך בשנות האלפיים מצביע על מגמת עלייה בהתייחסות לנושא של רב תרבותיות בהכשרת מורים Ezer , Millet & Patkin , ) . ( 2006 המחקר נערך בשתי מכללות אקדמיות . הממצאים מסקר מורי המורים בשני המוסדות מלמדים כי הנושא זוכה למודעות הולכת וגדלה של הסגל , אך עדיין אינו מטופל כראוי בתכניות ההכשרה . מסתבר כי מורי המורים עצמם אינם יודעים בוודאות כיצד לקדם את הנושא , כפי 20 הפנייה הניבה תגובות חלקיות . התייחסות מפורטת יותר לתכניות וקורסים מופיעה בנספח לפרק זה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר