פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:101

חלק גדול מדוח ה NRC עוסק במורים , בבתי הספר ובהזדמנויות שהם מעניקים לתלמידים מרקע מגוון . נטען למשל שבתי ספר רבים נעדרים את היכולת לתמוך במורים שיאפשרו הוראה מיטבית עבור תלמידים מרקע מגוון . הדוח מבקר את הציפייה שכל התלמידים יגיעו לאותם הישגים ואת המדיניות של בחינות עתירות סיכון ( high stakes tests ) שמיועדות לוודא את השגתן של מטרות זהות על ידי תלמידים מרקע מגוון . בנוסף לכך , המיקוד בתחומי השפה והמתמטיקה הוביל לדעת כותבי הדוח לרידוד ההוראה בתחומי המדע , האמנויות ומדעי החברה , בעיקר בבית הספר היסודי . בהתייחס לגישות ההוראה , מסמך המסגרת של NRC קורא ל – Inclusive Instruction הוראה מכילה . זוהי אסטרטגיה המשלבת טכניקות וגישות המבוססות על העניין שמגלים התלמידים ועל הרקע שלהם , ומטרתה לערב אותם יותר בלמידה ולתמוך בהם לאורך זמן . אסטרטגיות אלו צריכות להיות מפורשות ומפורטות כך שיהפכו לסטנדרטים בפיתוח תכניות לימודים , הוראה והערכה . אף על פי שהדוח אינו מתייחס לסוגיה של הסללה לעומת הוראה בכיתות הטרוגניות , הוא תומך בגישות להוראה המערבות את הלומדים באופן פעיל בבניית ידע תוך כדי אינטראקציה חברתית ויצירת שיח מדעי . החוקרת פ . מור מנסה ( Felicia Moore Mensah , 2012 ) עוסקת בסוגיות של שונות בהקשר של חינוך מדעי בארצות הברית . לטענתה , חינוך להוגנות הוא תהליך בלמידה של מורים אך גם מטרה בהוראה . לטענתה , רפלקציה עצמית ביקורתית מקרבת את המורה למטרה של צדק חברתי בכיתה . רפלקציה חוזרת ומכוונת , של יחידים ובמסגרת של קבוצות , השזורה בכל הקורסים העוסקים בדרכי הוראה , מעודדת למידה למען צדק חברתי . רפלקציה כזו יכולה להיות מכוונת כלפי תופעות של הדרה , אי שוויון הזדמנויות , עוני ודיכוי חברתי בחברה בכלל ובמערכות חינוך בפרט . בהקשר של הכשרת מורים , ההזדמנות לדיון בהרכבים שונים בכל קורס יכולה לעודד מודעות , אכפתיות ולמידה של התמודדות עם היעדר הוגנות . הכשרת מורים לבחינת המציאות בהקשר של תרבות , רקע , שפה וקהילות היא מבורכת לדעתה . בהתייחס להכשרת מורים להתמודדות עם שונויות , מנסה מתארת למשל , כיצד כתיבת יומנים ומועדון קריאה תומכים בפיתוח הידע והמודעות של פרחי הוראה . היא מתארת כיצד קריאה של טקסט רב תרבותי העוסק בחיים ובשפה של שתי קהילות מאזורים כפריים נידחים בדרום ארצות הברית גרמה לפרחי ההוראה לחשוב מחדש על ההתנסויות שלהם בבית הספר ולבחון מחדש את תפישתם כלפי לומדים מרקע מגוון . היא מצטטת למשל תגובה של סטודנט המתייחסת למודעות שפיתח להסתגרות האתנית שלו ולהטיה שהוא נוכח בה כלפי אוכלוסיות שונות וכלפי יצירת סטריאוטיפים . התנסויות כגון אלה מבטאות למידה של הסטודנטים על אודות עצמם . בתהליך הלמידה קיבלו הסטודנטים את ההזדמנות להיווכח בצורות שונות של אפליה , שמנעה את השתלבות הלומדים וגרמה להמשך הדרתן של קבוצות אוכלוסייה מסוימות . גישה נוספת להכשרת מורים לרעיון השוויון מציעה שתכניות הכשרה יביעו עמדה כלפי צדק חברתי ושונות , ינכיחו את הצדק החברתי בכל הפעולות בהכשרת מורים ויעודדו מסע מתמשך של טרנספורמציה . ( Nieto , 2000 ) לדבריה של המציעה , בארצות הברית קיימות גישות אחדות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר