פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:67

לשיטות הוראה שיתופיות יש יתרונות נוספים , מעבר להישגים , במיוחד בכל הקשור לחיזוק התנהגויות של עזרה הדדית , העלאת מוטיבציה ונכונות למאמץ , לקיחת חלק פעיל בשיעור ויצירת אינטראקציות חיוביות יותר בין התלמידים . כאמור , נמצא כי היבטים אלו משמעותיים לרווחתם הנפשית של התלמידים Good , Mulryan & McCaslin , 1992 ; Sonja , Melita , ) . ( Milena , Jana & Cirila , 2009 ; Webb & Palincsar , 1996 יישומן של שיטות הוראה אלו עשוי אפוא לסייע בשיפור הישגיהם של התלמידים ולקדם בו בזמן את תפקודם הרגשי וההתנהגותי . לצד יתרונות אלו יש הטוענים שבלמידה השיתופית טמונים גם חסרונות הנובעים מכך שהיא מאפשרת לתלמידים מסוימים לעבוד פחות בקבוצה ולהישען באופן ניכר על עבודתם של תלמידים אחרים , במיוחד תלמידים בעלי הישגים טובים יותר . יש להיות מודע לחסרונות האלה על מנת להתמודד איתם ביישום שיטת למידה זו ( רש : . ( Barron , 2003 ; Salomon , 1992 תכניות התערבות במערכת החינוך בישראל בארץ מופעלות כמה תכניות התערבות שמבקשות לתת מענה לשונויות קוגניטיביות בין תלמידים ומנסות להוביל לקידום התפקוד הלימודי שלהם . חלק מהתכניות האלה משלבות התייחסות לתפקוד הרגשי חברתי של התלמידים , ויש להן השלכות על התפקוד הזה מעבר לשיפור ההישגים בלימודים . בשנים האחרונות מופעלות בארץ גם תכניות התערבות המיועדות באופן ישיר לשיפור התפקוד הרגשי חברתי של התלמידים כדרך לשפר את רווחתם הנפשית ומתוך הבנת החשיבות של היבט זה לצמצום השונות בהישגיהם הלימודיים . תכניות המיועדות לשיפור הישגים לימודיים המערבים מרכיבים רגשיים חברתיים במסגרת רפורמת שאופק חדשש יש התייחסות להיבטים כגון הגברת תחושת השייכות לבית הספר , עבודה על הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות העצמית של התלמידים , שני היבטים שנמצא קשר משמעותי בינם לבין תפקודו הרגשי והחברתי של התלמיד . רפורמה זו כוללת גם עבודה פרטנית ועבודה בקבוצות קטנות עם תלמידים הזקוקים לסיוע מיוחד , בנוסף לעבודה עם תלמידים חזקים במטרה להעשיר אותם . בין התכניות הפועלות בארץ לקידום הישגים לימודים של תלמידי בעלי הישגים נמוכים ניתן למנות את תכנית שתפניתש ( תכנית משותפת למשרד החינוך במחוזות , אגף שח״ר ועמותת שיכולותש מיסודה של קרן רש״י , ( שנוסדה בשנת 2001 במטרה לתרום לצמצום הפערים הלימודיים תוך הקניית כלים ודרכי פעולה לבתי ספר . התכנית מיושמת בקרב תלמידים מסוף כיתה טש ועד סוף י״ב ותלמידיה לומדים בכיתות עיוניות בעלות מבנה פדגוגי ייחודי , תוך התבססות על שיטה ייחודית להגברת הצלחה לימודית : שיטת צמצום הפערים המואץ והלמידה המואצת של תכנית שתפניתש לפיה ״כל אחד יכול״ . במחקר הערכה שנעשה לתכנית בקרב 125 תלמידים שהשתתפו בה נמצא כי חל שיפור בהערכה העצמית שלהם , בתחושות האוטונומיה והמסוגלות העצמית

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר