פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:47

בתחום החשבון , תיווך עשיר יותר בפן האקדמי והרגשי כולל התלהבות מצד המבוגרים לקראת הפעילות , יצירת אווירה נעימה , עירוב הילד בפעילות תוך שמעניקים לו תחושת מסוגלות , העשרה והרחבה בתחום הדעת . תיווך עשיר הכולל מאפיינים אלו מנבא הישגים גבוהים של ילדים ומוטיבציה לפעול בתחומים האקדמיים האלה . קשרים בין מדדים רגשיים חברתיים למדדים אקדמיים בגיל הרך כפי שצוין בפרק ששונויות רגשיות חברתיות , השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודיםש יש עדויות לקשרים בין ההיבטים הרגשיים לבין ההיבטים האקדמיים גם בגן , ויש מחקרים המראים כיצד שונות רגשית מנבאת הישגים בלימודים . מידת השליטה והוויסות הרגשי של ילדים למשל קשורה להישגיהם בלימודים בגן . הגננות העריכו ילדים בעלי יכולת גבוהה יותר של שליטה עצמית כילדים פעילים ויוצרים , כבעלי הישגים גבוהים בתחום ניצני האוריינות והמתמטיקה – יותר מילדים המתקשים בוויסות רגשי . מעניין ללמוד שרמת הוויסות הרגשי של הילדים ואיכות יחסיהם עם הגננת ניבאו את הישגיהם בגן מעבר לרמת האנטליגנציה ( IQ ) שלהם Graziano , ) . ( Reavis , Kene & Calkins , 2007 שונות בהיבטים רגשיים בין ילדים בגן מנבאת גם את הישגיהם בבית הספר . שליטה עצמית קשורה במידה רבה לקשב של ילדי גן . אכן , טרנטקוסטה ואיזרד ( Trentacosta & Izard , 2007 ) מצאו שמידת הקשב של הילדים בגן ( ריכוז במשימה בעת ביצועה ) משמשת גורם מתווך בקשר שבין ויסות רגשי של ילדים בגן לבין הדיווח של מורים על הישגיהם בכיתה אש . כלומר , ייתכן שעצם הקשב מנבא את ההישגים , וקושי בוויסות קשב בגן קשור עם קושי בוויסות רגשות . החוויות הרגשיות של ילדים בגן ורמת המוטיבציה שלהם להשתתף בפעילויות בגן קשורות להישגיהם בקריאה בכיתה אש Lepola , Poskiparta , ) . ( Laakkonen & Niemi , 2005 גם מעורבותם של ילדים בפעילות והתנהגותם החברתית בגן מנבאות הישגים מאוחרים יותר . לדוגמה , מידת מקובלותם של ילדים על חבריהם בתחילת שנת הלימודים בגן מנבאת את השתתפותם בפעילות בגן , וזו מנבאת את הישגיהם בקריאה , כתיבה וחשבון בסוף כיתה אש . ( Bossaert , Doumen , Buyse & Verschueren , 2011 ) מעקב אחר ילדים מגן חובה עד כיתה חש הראה שככל שילדים מרגישים נוח יותר בגן , מחבבים את המסגרת ומשתתפים בפעילויות , כך הישגיהם בבית הספר גבוהים יותר . ( Ladd & Dinella , 2009 ) לסיכום , כבר בגן הפן החברתי רגשי והפן האקדמי שלובים זה בזה . ערנות הגננות למאפייני הילדים בתחומים החברתיים והלימודיים ולשונויות ביניהם עשויה לסייע להן לארגן את הגן , את הפעילויות ואת תגובותיהן והתנהגותן כלפי הילדים בדרך שתקדם את מרב הילדים . פעילות בקבוצות בגיל הרך : קבוצות הומוגניות או הטרוגניות יש במחקר עדויות לכך שהתייחסות כללית אל הילדים והוראה במסגרת הקבוצה השלמה יעילות פחות בגיל הרך . נתונים ממחקרי תצפית מראים כי בזמן פעילות בקבוצה השלמה יש ילדים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר