פרק ראשון לאיסור אכילה עם גוי

עמוד:9

פרק ראשון לאיסור אכילה עם גוי על פי סוגיית הבבלי ע"ז ח ב"ע-א"ע , אסור לו לישראל לאכול עם גוי דווקא ב"משתה לבנו" של הגוי , או בסעודה שהוא עורך "מחמת הלולא . " זו גם דעתם של אמוראים שונים על פי הסוגיא המצויה לפנינו . אולם , כפי הנראה , הברייתא עצמה — שעליה מתבססת מסקנתה של הסוגיא — סוברת , שכל אכילה עם הגוי בצוותא אסורה , ולאו דווקא במשתה לבנו . כך עולה גם ממקורות תנאיים אחרים . וכנראה , אף האמוראים שהובאו בסוגיא אינם מגבילים את האיסור שבברייתא . נעסוק בסוגיא זו ובמקורות מקבילים , כדי לעמוד על שיטתם המקורית של תנאים ואמוראים בנידון . נדון גם כן בטעם אפשרי שהביא את הסתמא דגמרא לפרש את הברייתא שלפניו שלא במובנה המקורי . בהבאת המקורות נציין את חילופי הגירסאות הנוגעים לענייננו , ונפתח בסוגיית הבבלי דלעיל תניא רבי ישמעאלי אומר ישראל שבחוצה לארץ עובדי עבודה זרה בטהרה הן כיצד גוי שעשה משתה לבנו וזימן כל היהודים שבעירו אע"פ שאוכלין משלהן ושותין משלהן ושמש שלהן עומד לפניהם מעלה עליהם הכתוב כאילו אכלו מזבחי מתים 4 שנאמר וקרא לך ואכלת מזבחו 1 בכי"מ , בכי"ס , בכי"פ ובר"ח : "ר' שמעון בן אלעזר . " וכן ברי"ף ו ברא"ש : ש"ר" בן אלעזר . " וכן בתוספתא ע"ז ) ד"פ ה ) ה"ו , מהדורת צוקרמנדל , עמ' : 466 "ר' שמעון בן אלע . "' וכן באבות דרבי נתן ( להלן : אדר"נ ) נו"א פכ"ו , מהדורת שכטר , עמ' r 82 "רבי שמעון בן אלעזר . " ובדקדוקי סופרים ( להלן : דק , ( ס" אות ר : "וכ"ה באה"ת ובילקוט פ' תשא רמז ת . "' 2 בתוספתא שם ליתא "בטהרה . " אך בתוספת ראשונים , ב , עמ' 193 מציין ר"ש ליברמן : "אבל בד וכי"ו כאן ו עובדי עבודה זרה ב ט ה ר ה הן . " ובאדר"נ בדפוסים כבבבלי , אך בכתבי היד ליתא '' בטהרה , " ראה הערה יג שם . 3 הנוהג שהמוזמנים הביאו אתם את צורכי הסעודה היה רווח בתימן ; ראה : ר"י קאפדו , הליכות תימן , ירושלים תשכ"א , עמ' — 153 , 149 , 125 , 114 ותודתי לידידי פרופ' ש"ז הבלין על הפניה זו . 4 בכי"ס : "מעלנה ] עליהם הכתוב שנ' ויאכלו זבחי מתים ואומי וקרא לך ואכלת מזבחו . " והתיבות : " ויאכלו זבחי מתים ואומ "' נמחקו , ונוסף בין השיטין : "כאלו אכלו זבחי מתים . " ור"ש אברמסון בהערותיו מעיר : "שנ' כתוב על הגרר ... וכנראה היה כתוב במקום 'שנ" — אומ , ' והנוסח היה : עליהם הכתוב אומ' ויאכלו זבחי מתים ( תהלים קו כח 'ו , ( מעלה ... ' נמחק . והוא נוסח חדש בירורי סוגיות

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר