שומרי הסף

עמוד:46

שומרי הסף שישה ראשי שב"כ מדברים דרור מורה , משכל ( ידיעות ספרים 376 , 2014 , ( עמ' נעם טפר | “ דחוס שומרי הנוגע הזיכרון בעצבי הסף '" הזיכרון , הוא מכיל מסמך את הקולקטיבי פרשת ארוךומרתק קו . הספר , , 300 הסכם אוסלו , רצח רבין , האינתיפאדה השנייה , תופעת המתאבדים והסיכול הממוקד . במקביל לטיפול ההיסטורי והעובדתי , “ שומרי הסף" מוסיף עדויות ממקור ראשון . עדות ראייה של מי שהיה במקום היא שנותנת לספר ממדים נוספים מעבר לנרטיב ההיסטורי – החל מאיכות העדויות ואמינותן וכלה בתחושה האותנטיות שהן מעניקות לקורא . מעל לכל אלה מועמסים הרגשות , הלבטים והתסכולים של האישים שהיו במוקד ההתרחשות . קל מאוד להיקלע לקלישאות בראיונות אלה , אבל המחבר לא ממש נותן לעדים להתחמק . כך מתגלה תמונה ברורה ועגומה : ההצלחה המוחשית של השרות ( קרי , היכולת לשלוט בשטחים ולנהל את הסכסוך ) היא וירטואלית כשהיא ניצבת בפני מבחן הזמן . ביניים : פרשת קו : 300 דיסוננס עמוק מעבר לתוכן , שמכיל עשרות סיפורים וקונפליקטים , ראשי השרות מביאים לשולחן בעיקר את עצמם ואת אישיותם . אברום שלום , למשל , איש אמיץ ועיקש , נכנס להלם “) הזדעזעתי . נעשיתי ירוק" עמ' ( 83 כשראה לראשונה חוקר שובר בעזרת רגל של כיסא את אצבעותיו של ערבי זקן בחדר החקירות . קשה לגשר בין ההלם לבין החלטתו כראש השירות “ לבטל את רוב ההיתרים . " לדבריו , לאחר ההלם הראשוני פנה לראש השרות דאז יוסף הרמלין וביקש ממנו להפסיק את מתן ההיתרים החריגים כי “ אתה סתם הופך את החבר'ה שלנו לרוצחים . " ניכר כי איש כאברום שלום נתקל בדיסוננס עמוק בין המבט במראה לבין רצף מעשיו כפי שהוא עצמו מעיד עליהם – החל מ"תרבות השקר" לבתי המשפט , דרך ההנחיה הברורה שנתן לאהוד יתום להרוג שבויים חיים , וכלה בנימוקים שמצא כדי להתנער בראיון ממתן הפקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה - “ אהוד כנראה השתלהב ונתן הוראה לעצמו . " בהמשך הוא שוב מסביר שנתן הוראה להרוג ומסייג - “ אחרי שאמרו לי שהם מתים . " עדותו מרתקת גם בפן של מה שהוא תופס כפאשלה שלו , שכן בפורום פנימי שכינס דיכטר בחפציבה התוודה שלום בפומבי , הכה על חטא וקיבל מחמאות מוצדקות מרפי מלכא – אחד משלושת המודחים בפרשה . מרתק לקרוא ש 30 - שנה אחרי הוא מסביר שהפאשלה שלו הייתה שהוא “ לא ראה את הצלמים" ואם היה רואה “ לא היה נותן את ההוראה . " מרתק לקרוא כיצד מתייחס יעקב פרי לפרשת קו . 300 פרי , שלא קשור לפרשה , מתקשה לספר את כל שידע בעניין שיטות החקירה והעינויים לכאורה , והאמת מקולפת ממנו טיפין טיפין . פרי מגדיר כ"הפיכונת" את דרישתו של ראובן חזק מאברום להתפטר בעקבות השקר ותיאומי העדויות שהיה מעורב בהם לוועדת זורע , שחקרה את הפרשה . הוא אינו רואה בפנייתם של ראובן חזק , רפי מלכא ופלג רדאי לראש הממשלה , מעשה ראוי . קשה לקרוא כי שר המדע אינו אומר בריש גלי שיש אמת ( דברי השלושה , שחשפו את הפרשה ) ויש שקר ( דברי אברום , אהוד יתום ואחרים . ( נראה כי 30 שנה אחרי מעשה , ניתן לדרוש משר המדע שיבדיל ביניהם ויצדד באמת . קשה שלא להזיל דמעת תנין כשפרי קונן שעל אף דאגתו לחנוני הנשיא ( יתום ואחרים , ( פנו לו אלה עורף , וחלקם עשו לו את המוות ו"ניסו לקלף את עורו . " פרי מסביר שבתקופת כהונתו “ כמעט לא היו הודאות שווא" שניתנו בעינויים - ואחר כך נסוג . בתחילה הוא מצהיר כי יש “ קווים דקים בין מה שרואה הפלסטיני כעינוי פיזי לבין מה שאנו רואים כאמצעי מסייע לחקירה . " עימות עם דבריו של שלום , שראה במו עיניו “ מכות , שבירות ידיים מוחמד והיהודים מיכאל לקר , מכון בן - צבי , ירושלים , תשע 292 , 2014 ד" עמ' אפרים לפיד | מלפנינומחקר קצין ערבית יכאל ב לקר מעודכן " באוניברסיטה חצב , פרופסור "בשנות עלהעימות בחוג השבעים העברית לשפה ביןמוחמד , בירושלים מעמיד וספרות , נביא האסלאם לבין היהודים שחיו בית'ריב ( היא העיר מדינה , בסעודיה של ימינו . ( הביוגרפיה של מוחמד היא טקסט מכונן עבור המוסלמים , הגם שאיננה טקסט קדוש . היהודי בביוגרפיה זו הוא אדם בוגדני , מפר סדרתי של הסכמים , תככן ומסוכן . אפשר להבין תקופה זו , עשר שנים של חיי מוחמד בעיר מדינה , כבעלת משקל לעיצוב התפיסה של יחסי המוסלמים והיהודים גם כיום . שני כלי העזר ששימשו את לקר במחקר זה הם המפה המפורטת של מדינה כשמוחמד הגיע אליה , ומפת היוחסין של שבטי מדינה הראשיים . בעבר איתור המקומות היה עניין מסובך ואילו כיום נעזר החוקר בכלים מעודכנים Google earth - ו- . bing maps כך ניתן לשחזר את העיר אליה הגיע מוחמד בהג'רה , בסתיו שנת , 622 שהפכה לימים תחילת הספירה של העולם המוסלמי עד ימינו . הדיון בספר זה מבוסס על טקסטים בערבית הקלסית והוא נערך כך שיהיה מובן לאנשים שאינם חוקרי אסלאם . עניינים רבים בספר הם בחזקת ספק , והספר אינו מתיימר להציג את מלחמת מוחמד ביהודים לפרטיה . לעתים קרובות מוצעות כמה אמיתות מתוך השפע הגדול של ידיעות . הספר רצוף קטעים מהקוראן , על בסיס התרגום המעודכן של פרופ' אורי רובין מאוניברסיטת תל-אביב . מתברר כי "מוחמד והיהודים" אינו רק נושא למחקר , אלא מנוע המזין אנרגיה שלילית למוסלמים מאמינים רבים , ובעיקר למנהיגים מוסלמים רבים עד ימינו .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר