|
עמוד:14
לשים את הדברים על השולחן בחינתם של ערביי ישראל כסוגיה בביטחון הלאומי מצריכה הקשבה לרוחות השינוי הנושבות בקרבם אריאל רוניס | מנהל לשעבר במגזר הערבי בשב"כ ה ח רצח ישובים 'דיר המקומם והפרעות ערביים של בישראל הסדר הנער שפרצו מוחמד בעקבותיו במספר אבו , העלו שוב לסדר היום הציבורי , למספר ימים , את סוגיית יחסי יהודים-ערבים בתוך מדינת ישראל . הטילים מעזה דחקו שוב את הסוגיה הזו הצידה , אולם כשהסבב מול הרצועה יסתיים , חשוב שהיא לא תישכח ותזכה להתייחסות הראויה . מאז כינונה של מדינת ישראל עסק השיח הציבורי והתקשורתי ביחסים בין ישראל לשכנותיה , המדינות הערביות . מיוני , 1967 וביתר שאת מאז האינתיפאדה , נוסף לשיח הנושא הפלסטיני , ובשנים האחרונות איום הגרעין האירני מסעיר את התקשורת והאזרחים . מקומם של נושאים אלה במרכז השיח אינו מפתיע . השכנות הערביות ואיראן נתפסות כגורם המאיים על קיומה של מדינת ישראל , ואילו הטרור הפלסטיני והירי מכיוון רצועת עזה , על אף שאינם מהווים איום קיומי על ישראל , גרמו לנפגעים רבים בנפש ושיבשו את שגרת החיים בעורף הישראלי . למעט אירועים בודדים , שהבולט בהם הוא אירועי אוקטובר , 2000 סוגיית ערביי ישראל ויחסי יהודים-ערבים בתוך מדינת ישראל כמעט ואינם עולים לסדר היום הציבורי . גם כשעולים נושאים הנובעים מסוגיה זו , כמו אירועי אוקטובר , 2000 דו"ח ועדת אור שבא בעקבותיהם או אפילו אירועי “ תג מחיר" שרבו לאחרונה , הדיון נשאר בהשלכות המיידיות ואינו מעמיק לדיון כולל ביחסי ערבים-יהודים במדינת ישראל . הגם שוועדת אור הסיקה מסקנות וגיבשה המלצות לעומקו של נושא , את עיקר תשומת הלב מיקדו המסקנות האישיות והמענה לאירועים בשטח . הביטחון הלאומי של מדינה אינו נגזר רק מהאיום הצבאי וההתמודדות עמו . הביטחון הלאומי נבחן במכלול של נושאים ביטחוניים , כלכליים , חברתיים ואחרים . על כן , לצד האיום הצבאי , לא ניתן להמעיט בחשיבות הדיון במרקם החברתי בתוך מדינת ישראל , ביחסי רוב-מיעוט במדינה , בדגש על מעמדו של המיעוט המוסלמי בישראל . קיומו של מיעוט גדול , החש ניכור כלפי המדינה , מאיים על לכידות המרקם החברתי במדינה ובשל כך ראוי , ללא ספק , להתייחסות מעמיקה במסגרת בחינת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל . ערביי ישראל - לא מקשה אחת 20 % -כ מכלל אוכלוסיית ישראל הינם מיעוטים ובכלל זה מוסלמים , נוצרים , דרוזים , צ'רקסים ועוד . ברם , גם אם נתמקד בבחינת האוכלוסייה המוסלמית בלבד , המיעוט הגדול ביותר , ניווכח כי גם הוא מורכב מפלחי אוכלוסיה שונים , הנבדלים לא רק במיקומם הגיאוגרפי בארץ , אלא גם באוריינטציה היסטורית שונה . כך למשל שונים מאפייני הבדואים בצפון המדינה מאלו החיים בדרומה , שלהם קשרי גומלין הדוקים עם תושבי אזור חברון ורצועת עזה . כפרי המשולש בחלקם הם שלוחות של הכפרים הגדולים בגדה , שגדלו מאוד במחצית השנייה של המאה ה 19 - ובתחילת המאה ה . 20 - משפחת אירועי אוקטובר . 2000 חידדו את ההשקפה הכללית של זהות בין ערביי ישראל ומזרח ירושלים לערביי הגדה והרצועה
|
|