מבוא

עמוד:יג

ליאון קאס גדל בבית יהודי חילוני לחלוטין ( כהגדרתו שלו , ( שלא לימד אותו מאום על מורשתו . את דרכו האקדמית החל בלימודי רפואה MD ) מאוניברסיטת שיקגו ) והמשיך בלימודי ביו כימיה PhD ) מאוניברסיטת הרווארד . ( במשך עשרים וחמש שנים הוא כיהן כפרופסור ב " וועדה למחשבה חברתית" באוניברסיטת שיקגו , שם לימד מגוון של קורסים העוסקים בתחומי התמחותו במדעים ובאתיקה ביו רפואית , אך גם עסק רבות בטקסטים הקלאסיים של תרבות המערב : אפלטון , אריםטו , דקרט , רוסו ודרווין . בשנים 2005-2002 כיהן כיושב ראש המועצה לאתיקה במחקר הביולוגי של נשיא ארצות הברית והיום הוא עמית בקתדרה ע " ש הרטוג למחשבה חברתית ב"אמריקן אנטרפרייז אינסטיטיוט" . ( AED כפי שהוא מספר במבוא לספר זה , הרומן המתמשך שלו עם החכמה המקראית התחיל בעקבות מפגש עם חבר , שנהפך עד מהרה ללימוד בקבוצת עמיתים מצומצמת ולאחר מכן התפתח לסמינר שלימד במשך כעשרים שנה באוניברסיטת שיקגו . בשנת 2003 פרסם קאס את הקריאה שלו בספר בראשית וכעת רואה הספר אור בעברית . ראשית חכמה מציע גישה ייחודית למקרא . הבעיה היסודית המטרידה את מי שמבקש להבין את הספר העתיק היא הפער שבין עולמו של הקורא לעולמו של הטקסט . הקריאה , או הפרשנות , מטרתה לגשר על הפער . הקריאה הציונית חילונית שהוצגה לעיל ראתה סתירה בין תיאורי הנוכחות האלוהית במקרא ובין חוויית החיים שלה והתגברה על הפער בעזרת דחיקת רגליו של האל מהטקסט . עם אותה בעיה מתמודדים אחרת חוקרים המציעים הסברים פיזיקליים מוכרים לתופעות המתוארות במקרא כנס , כמו קריעת ים סוף המוסברת על סמך הידע הגיאולוגי שבידינו היום . גישות עדכניות יותר למקרא נשענות על הנחות ביקורתיות ופוסט מודרניות בגישתן לטקסט . לפי גישות אלו ההתגלות הדתית איננה אלא מסווה לשאיפות השלטון של אליטות . ניתוח המקרא לאורן של גישות אלו יתיימר להסיר את המסכה מעל התשוקות המופיעות בטקסט במסווה של הדרכות תיאולוגיות , פוליטיות ואתיות . המשותף לכל הגישות האלה הוא מחיקת הפער בין הקורא לטקסט לטובת הקורא . הקורא רואה את עצמו כמי שבידיו הידע הנכון על העולם והוא מפעיל את המאמץ הפרשני שלו במגמה להוכיח שהטקסט כפוף להשקפותיו על העולם . מנגד עומדת גישה דתית קיצונית הלוקה בבעיה הפוכה : במקום לשעבד את המקרא לעולמה , היא מבטלת את כל הידוע לה על העולם למול התיאורים המצויים בכתבי הקודש . כך , הסתירות בין הניתוח המדעי ובין תיאורי המקרא יובילו אותה לניכור מן המדע . לפי גישה זו , למשל , אין כל דרך ליישב בין התיאוריה האבולוציונית ובין תיאור הבריאה המקראי ולפיכך האבולוציה היא בהכרח תורת שקר .

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר