הקדמה למהדורה העברית מאת דן מרגלית

עמוד:יג

שנה ויכוח היסטורי עם יעקב הרצוג בשאלת זהותה של היהדות וראה בה מאובן היסטורי , סבר כי בעבר הרחוק היא הייתה חלק מהמערב אבל עתה הדבר כבר אינו נכון . לפי הנטינגטון רוב חוקרי הציביליזציה " בקושי מזכירים אותה " ( עמ י . ( 45 לדבריו , מאז הקמת מדינת ישראל "יש בידי היהודים כל האביזרים האובייקטיביים של ציביליזציה ... אך מה בדבר זהות סובייקטיבית " ? ממקומם בארצות שונות הם מזדהים הזדהות מלאה עם יהדותם ועם ישראל , אבל מגלים גם "הזדהות מלאה עם הציביליזציה שבתוכה הם יושבים " ( שם . ( בחלק מהעולם האיסלאמי היהדות בוודאי נתפשת בציביליזציה בפני עצמה . בבואו להצדיק בדיעבד את זכותה של פקיסטן לייצר נשק גרעיני הסביר זולפיקר עלי בוטו כי גם ישראל מחזיקה בנשק כזה . " לציביליזציות הנוצרית , היהודית וההינדית יש יכולת כזאת , " נימק בוטו את טענתו , "רק הציביליזציה האיסלאמית חסרה אותה , אך מצב זה עמד להשתנות " ( עמ י . ( 432 סוגיה אחרת המתעוררת למקרא ספרו , ואינה נידונה בין דפיו , היא שאלת הסכסוך הישראלי פלסטיני , שהנטינגטון נגע בה על קצה המזלג ואפילו פחות . מלחמת הציביליזציות היא כמעט התנגשות קוסמית , ומעמדם של ישראל והפלסטינים בהתהוותה זניח . לכל היותר זהו סכסוך שיכול להוסיף זרדים לתבערה הכללית בעולם , אבל אין הוא סיבה ממשית הגורמת להתלקחות . ממילא , מציאת הסדר קבע לסכסוך זה אינה מעלה ואינה מורידה דבר באשר לנסיבות המהותיות שבגללן נעה האנושות לעבר התנגשות קרחונים במלחמת תרבויות . העימות הישראלי פלסטיני נגרר ונגרף כנקודה זעירה בתוך תנועות ענק של כדור אש , ושני העמים העוינים ממוקמים בקו תפר שאין גרוע ממנו , עד שקשה לומר שהם אדונים לגורלם . להמשך הסכסוך הישראלי פלסטיני או לסיומו יש השפעה מעטה במלחמת התרבויות המתרגשת על האנושות , אם כי נעשה בו שימוש תעמולתי ניכר . בהתנהלותו הוא מהווה מבחינה מעשית וכרונולוגית

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר