יוסף טובי שלום בן יוסף שבזי - האיש ויצירתו

עמוד:12

בכתב ידו שלו . היו חוקרים שדימו לקבוע כי בעל חיבור זה הוא שלום שבזי בן יוסף בן אביגד בן חלפון וכי הוא אינו שלום שבזי המשורר בן המשורר יוסף בן ישראל . אך עיון בשירתו הראה כי אין אלה שני אישים שונים אלא איש אחד , וכי יוסף בן ישראל אינו אביו של שבזי ( טובי תשל . ( ב" המחבר סיים את כתיבת ספרו במהדורא קמא ( מהדורה ראשונה ) בשנת ( 1646 ) ו"ת והוא בן כ"ז שנים . הוא מרבה להביא בו מדברי המקובלים הראשונים ומתורת אביו וחכמי דורו שבמקום מגוריו . בתקופה יותר מאוחרת הכין מהדורא בתרא ( מהדורה שניה ) מן הספר , כולל תוספות טעמים רבות . המהדורה הנדפסת היא המהדורא בתרא ( לראשונה , ירושלים תרמ ;( ה / ג" ( ב ) כתאב אלרמל ( ספר החול ) - ספר גורלות בשיטת זריקת גרגרי חול הידועה בכל מרחב התרבות המוסלמית . הספר היה בעל מגמה שימושית מעשית , כפי שכותב המחבר בסופו , נכתב במקורו בערבית ומצוי בכתבי יד רבים . נראה שהמחבר כללו במהדורא בתרא של חמדת ימים , בפרשת שופטים . תרגומו העברי נדפס לראשונה בספר ילקוט משה למשה בן ישראל בנימין ( מונקאטש תרנ ;( ד" ( ג ) כתאב אלזיג - ספר תכונה העוסק בחישובי מערכות הכוכבים והגלגלים והשפעתם על בני אדם . שבזי עסק הרבה בנושא זה גם בשיריו . הספר לא נדפס וידוע מכתב יד אחד בלבד ; ( ד ) פירוש קצר על ההפטרות הכלול בשולי ספר הפטרות שהעתיק המחבר עצמו ( פנחס הלוי תשס ;( א" ( ה ) ספר המרגלית - חיבור רפואי הידוע מכתב יד אחד בלבד ( טובי תשמ . ( ט" שירתו אבל ללא ספק ייחודו של שבזי הוא בשירתו . המשורר מיוחד בבחינות שונות של מפעלו הפואטי : ( א ) הקף היצירה ; ( ב ) גיוון הסוגות השיריות המיועדות לכלל החיים היהודים במחזור השנה ובמחזור החיים - שבת ומועדים , חתונה וברית מילה , הללות , פיוטים , מספרות , קינות , שירי מענה , שירי חידה , סליחות ומרנות לבית הכנסת , שירים למסיבות החברתיות בבתים הפרטיים ואף שירים

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר