פתח-דבר

עמוד:8

שבאו מתחומי עיון , דעת ועשייה שונים : אוצרים , פילוסופים וחוקרי ספרות , סוציולוגיה ומוזיקה . לרוב , חיפשנו קשר מקדים בין הדוברים , אולם לעתים החיבור בין אמן ופרשן נוצר במהלך גיבוש הפרויקט והצמיח דיאלוג חדש . רבים וטובים נטלו חלק בפרויקט . ראשית , ברצוני להודות לכל האמנים והפרשנים שנענו בחיוב להזמנתנו להתייצב מול המצלמה ( לעתים תוך קושי ולעתים בקלילות נונשלנטית ) וחלקו אתנו תובנות ומחשבות . תודות לכותבי המאמרים המקוריים בקטלוג , שחוברו מתוך זיקה ישירה לסרטונים ולמהלכים הפרשניים שמוצעים בהם ובכך הוסיפו לפרויקט רובד רפלקסיבי נוסף . ד"ר עירן דורפמן בוחן במאמרו את גישותיהם של סוזן סונטאג ורולאן בארת למעשה הפרשנות , מתוך פרספקטיבה פרוידיאנית ולאקניאנית . ד"ר נעם גל עוסק במושגים " הראי ָ ה" "ו ( monstration ) צפייה" תוך בחינת ייחודו של מדיום הצילום בתהליך הפרשני . שלום שפילמן בוחן בכלים הרמנויטיים גישות של תיאורטיקנים שונים בשדה הפרשני – בהם גומבריך , ויטגנשטיין וגדמר – תוך דגש על המושגים " ראייה" ו"מיזוג אופקים . " ענת אשר בוחנת במאמרה את מעשה הפרשנות וריבוי הפרספקטיבות הגלום בו כמעשה בעל אופק אמנציפטורי . אורית בולגרו עוסקת במאמרה בקשר בין צילום , פרשנות וזיכרון . תודה רבה לבמאי אסף סבן , שניהל ביד מיומנת , רגישה ומקצועית את תהליך צילום הסרטונים ועריכתם . תודה נוספת לאורית בולגרו , אוצרת משנה במכון , ולענת אשר , המופקדת על פעולות העיון והחקר במכון , שהובילו את הפרויקט במסירות אין קץ מתוך קשב , ידענות וקפדנות בכל שלב ושלב – מעריכת התחקיר , דרך הפקת הסרטונים ועריכתם ועד הבאתם לתצוגה בפני הקהל . תודה רבה על הסיוע הנדיב בתחום אמצעי המדיה לסרג'יו אדלשטיין , המרכז לאמנות עכשווית ;( CCA ) רון קציר מהצימר ; ואייל דנון מהמרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית , חולון . תודה מיוחדת על חלקם בהקמת המיצב של נבט יצחק שלוחה לאלי גפן מפרוטק אינטגרציה ; אורי וייס מחברת בר כסאות – פיק אפ ; והמפיקה רבת התושייה מיקי דיין . תודה לקובי פרנקו , המעצב רב הכישרון של הקטלוג ושל שלל פרסומי המכון . תודה לעורכת הטקסט הראשית של הקטלוג , עינת עדי , על עבודתה המעולה . תודה לעורכת הטקסט דפנה רז על עבודתה האיכותית . תודה למתרגמת טליה הלקין על עבודתה המיומנת . תודה לקארינה טולמן ופיליפ טומנק על עיצוב חלל מוקפד , שנענה לאתגרים שהעמיד הפרויקט . תודה לכל אנשי צוות מכון שפילמן לצילום על התגייסותם המלאה לטובת הצלחת הפרויקט . ולסיום , תודה מקרב לב לשלום שפילמן על אהבתו לצילום וחקרנותו המעמיקה , הניכרות בכל היבטי פעילותו של המכון . ד"ר איה לוריא היא האוצרת הראשית של מכון שפילמן לצילום . היא מרצה וחוקרת בתחום תולדות האמנות , ויועצת אמנותית וארגונית בתחומי המוזיאולוגיה .

מכון שפילמן לצילום


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר