פתח-דבר

עמוד:7

פתח-דבר איה לוריא הפרויקט " חשיפה כפולה , " כמו התערוכות שקדמו לו במכון שפילמן לצילום , פורש תצוגה קבוצתית המתבססת על אוסף המכון . חקר שאלות היסטוריות ותיאורטיות בתחום הצילום מנחה את פעילות המכון בכללותה , תוך עניין מיוחד בצילום החוקר את גבולות המדיום ובעיקר בזה שסלל את דרכו אל לב השיח של תולדות האמנות . אלו הם גם הפרמטרים המרכזיים המנחים את גיבוש אוסף המכון , שתכליתו לשמש מסד לפעילות מחקרית , חינוכית ומוזיאלית . הפרויקט הנוכחי מציע מימוש של תחומי עניינו של המכון , באמצעות מבט כפול : המבט היוצר והמבט הפרשני . בעוד ששתי התערוכות הקודמות במכון בחנו מגמות אמנותיות בתולדות הצילום המודרני הבינלאומי , תוך דגש על עבודתם של " אבותיהן" המרכזיים – לסלו מוהולי-נאג' ב"ראייה החדשה" ומאן ריי בצילום הסוריאליסטי – התצוגה הנוכחית מתמקדת בצלמים הפועלים בקרבנו היום . בכך , התערוכה מתווה מסלול נוסף בתחום עיסוקו של מכון שפילמן לצילום . אנו מבקשים להפנות מבט קשוב לשורה של יוצרים שפועלים בארץ , ולהתבונן ביצירותיהם בלוויית 16 סרטונים מקוריים בהפקת המכון . במרכזו של כל סרטון דיון כפול ביצירת אמנות אחת : מנקודת מבטו של היוצר עצמו ומבעד למבטו של תיאורטיקן , אוצר או חוקר . כפל הפרספקטיבות מאפשר מפגש עם יצירת האמנות הכרוך בדיאלוג פרשני רפלקסיבי ורברבדים . אנו מקווים כי הצפייה במכלול הסרטונים אף נושאת עמה תובנות ומעלה שאלות באשר לעצם מהותו וטיבו של המהלך הפרשני באמנות בכלל ובצילום בפרט . הפרויקט " חשיפה כפולה" מצוי בצומת שבין תיעוד , מחקר ועשייה אמנותית . הוא נותן ביטוי לחשיבות קיומו של מקום המאפשר לקהל מפגש ישיר עם יצירות מקור – מרחב שמזמן , כחלק בלתי נפרד מחקר הצילום , מבט של השתהות וגילוי מול היצירה ומאפשר לימוד , הקשבה והתדיינות עם הקולות השונים העוסקים בעשייה ובפרשנות . מפגשים אלה , שקולו של האמן הדובר תופס בהם מקום מרכזי , מבקשים לשמש תשתית למחקר עתידי ונקודת מוצא לדיון פרשני , המזמין אנשים נוספים לקחת בו חלק . חלקו הראשון של הפרויקט " חשיפה כפולה" כלל ששה סרטונים והוצג לקהל בחלל המכון בפסטיבל הצילום הבינלאומי שהתקיים ביפו באוקטובר . 2012 בתצוגה הנוכחית במכון שפילמן לצילום יוצגו סרטונים אלו ועשרה סרטונים חדשים לצד עבודות האמנות שבמוקד דיונם . בחרנו באמנים בני דורות שונים , העוסקים בסוגות נבדלות בצילום מתוך נקודות מוצא מדיומליות מגוונות . עמדה זו השליכה גם על בחירת הפרשנים ,

מכון שפילמן לצילום


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר