פרק ראשון: קבלת החלטות

עמוד:11

פרק ראשון : קבלת החלטות המושגים - פתרון בעיות , קבלת החלטות , חשיבה ביקורתית , חשיבה שיטתית וחשיבה רפלקטיבית מאוד דומים . ( Kitchner & Fischer , 1990 ) כדי ליצור שפה משותפת ישמש אותנו המושג קבלת החלטות כמבטא את כל רצף הפעולות כולל הביצוע והפקת הלקחים . מושגים כמו בעיה . משימה ומטרה מתחלפים בהתאם להקשר בו מופעלים שלבי קבלת ההחלטות . המשותף למושגים אלה הוא מצב היוצר קושי , הפתרון אינו ברור ויש לגלות כיצד להשיג את המטרה , או לפתור את הבעיה . לנוחיות הקורא נשתמש להלן במושג בעיה כמייצגת גם את המושגים משימה ומטרה . בצורה כללית ניתן לומר כי המשותף לבעיה , משימה או מטרה הוא שוני בין מצבנו בהווה לבין מצבנו הרצוי בעתיד . ( Bransford & Stein , 1984 ) הגדרה זו מדגישה שני אספקטים בפתרון . הראשון קשור בתהליך מתמשך לפתרון , והשני כתהליך של שינוי . ניתן לטעון כי לכל הבעיות יש אסטרטגיית-על לפתרון . אסטרטגיית-על זו מתבטאת בתהליך קבלת החלטות . שלבים שונים בקבלת החלטות ניתן למצוא אצל חוקרים רבים de-Bono 1973 Riding , 1977 ; Belmont , ) ( Butterfield & Ferretti , 1982 ; Gagne' 1984 ; Powel , 1987 ; וחלקם הוכחו כיעילים ליישום טכניקות לשיפור כשרי למידה ומשכל Steinberg , 1980 ;) . ( Sternberg , Ketron & Powel , 1982 ; Powel , 1987 תהליך קבלת החלטות מתחיל בהגדרת בעיה , ומסתיים בביצוע הבחירה וקבלת אחריות על תוצאותיה . בהתבסס על המודל של ברנספורד ושטיין ( Bransford & Stein , 1984 ) עיבדו קניאל ורייכנברג 988 ) ו ) את שלבי קבלת ההחלטות באופן שניתן להכלילם בקשת רחבה מאוד של משימות וגילים ( להרחבה עיין קניאל , . ( ו 994 ממצאי מחקרים בתחומים שונים Kaniel , ) ( Tzuriel , Feuerstein , Ben Shacar , & Eitan , 1991 ; Fatal & Kaniel , 1992 הראו כי שלבים אלה מהווים דרך יעילה בתחום העברה חיובית בלמידה וזכירה . מקובל להעמיד על רצף את פתרון הבעיות וקבלת ההחלטות לפי מידת המובנות והוודאות אשר בפתרונן . בקצה אחד של הרצף נמצאות בעיות מובנות אשר תהליך פתרונן ברור ואחיד , התוכן הנדרש ידוע ומוסכם וקיים פתרון אחד . כדוגמא ניתן להביא בעיות הקשורות בתיקון מכשירים , מכוניות או בעיות בתחום המתמטיקה . בקצה השני של הרצף נמצאות הבעיות הלא מובנות אשר פתרונן מורכב מבחינת מבנה השלבים לפתרון , הידע הרחב הנדרש וקיומם של מספר פתרונות . כדוגמא ניתן להביא בעיות הקשורות בבניית בית , קניית מכונית וכתיבת חיבור או שיר . צריך לזכור כי הספרות המחקרית הדגישה בעיקר סוגי בעיות המוגדרות היטב ובעלות פתרון אחד , אולם המעיטה בבעיות המוגדרות בצורה מעורפלת ובעלות פתרונות רבים .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר