1) מטרה: איפיוניה

עמוד:114

. / 771 M ( 1 איפיוניה מהי "מטרה ? " כדי להשיב על שאלה זו זה יכול להיות מועיל אם נשאל את עצמנו : מהו ההקשר הטבעי או הראשוני או המקורי שבו צמח המושג "מטרה ? " שהרי ברור שהמושג "מטרה" לא צמח בתוך ההקשר החינוכי , אלא הושאל אליו , כמו גם אל תחומים רבים אחרים ( מדיניים , כ לכליים , חברתיים , תרבותיים וכדי , ( ממקור אחר . ההקשר הטבעי של המושג "מטרה" הוא ללא ספק ההקשר הספו רטיבי או הצבאי של קליעה או זריקה למטרה . הבה ננסה לראות מה קורה או מה מתרחש בסיטואציה של קליעה למטרה . מה הם סימניה או איפיוניה של סיטואציה זו ? היורה רואה את המטרה לפניו . הוא ממקד את הסתכלותו במטרה ומכוון אליה . הוא דרוך , קשוב ומרוכז . הוא מקווה לפגוע במטרה . יש כאן מידה של מתח , מאמץ מכוון לקראת השגת תכלית מוגדרת , קרי פגיעה במטרה . עם זאת , חשוב לזכור , שהפגיעה או הקליעה במטרה אינה מובטחת . במילים אחרות , בכל סיטואציה כזו יש אלמנט של ניסר ? , ( try ing ) ה מעיד על קושי מסוים ואפשרות ראלית של כשלון . התוצאה או ההישג אינם מובטחים . אם נתרגם דברים אלה להקשר החינוכי תתקבל , כך נראה לי , התמונה הבאה : המורה "רואה" את המטרה לפניו . הוא מברר , מ נסח , מגדיר וקובע לעצמו את הדרך או הכיוון בו ילך . הוא בודק , מפרש , מסביר ומבהיר לעצמו את אשר הוא עושה או מ נסה לעשות . הוא נותן לעצמו דין-וחשבון בנוגע לפעולותיו . במילים אחרות , המטרה תכליתה לאפשר למורה לבדוק או להגדיר באופן יותר ספציפי ומדויק את מה שהוא עושה או עומד לעשות . אולם , נשאלת השאלה , עד כמה , אם בכלל , מוכשרת המטרה למילוי משימה זו . האם אין המטרה , על-פי טבעה , ב לתיספציפית , כוללנית מדי , רחוקה , נתונה לפירושים שונים וכדי , וככזו בלתימתאימה לכוון פעילות ? ואמנם מטרות , כגון : "סוציאליזציה , " "פיתוח האופי , " "חינוך ליצירתיות" , "הגשמה עצמית" וכדי , הן בוודאי מטרות כוללניות מאד ומעורפלות מאד האומרות דברים שונים לאנשים שונים . דומה , איפוא , שהתשובה לשאלה ששאלנו תה יה שזה תלוי , ככול ה נראה , באופן בו אנו מ נסחים את המטרה . מטרות כמו "סוציאליזציה , " "פיתוח האופי , " "חינוך 111 » n = 1 nnun . 0

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר