|
עמוד:11
בהיסטוריות שלו והוא מרכזי להבנת צורת הסיפר הייחודית של ארנדט בכל ספריה . היסטוריה כאן היא קודם כל היסטוריה של צורות היחס בין מושגים שונים המאפיינים את המצב האנושי , את "התנאים הבסיסיים שבכפוף להם ניתנו לאדם החיים על פני הארץ" ( להלן עמי . ( 35 מושגים אלה אינם מתקיימים במבודד . הם מופיעים בזוגות או בשלשות ואלה ערוכים בקבוצות גדולות יותר שבתוכן מתקיימים יחסים קבועים לאורך זמן . גם כשהמושגים מנוגדים זה לזה , אי אפשר לצמצם אותם לניגוד בינארי ורובם משלימים ומאפשרים זה את זה . המושגים העיקריים שארנדט מטפלת בהם הם קטגוריות כלליות של המצב האנושי והם מתקיימים כך לכל אורך ההיסטוריה של המערב , כמו למשל היחס בין הפרטי לציבורי , שוויון והתבחנות , דיבור ופעולה , סליחה והבטחה , עבודה , מלאכה ופעולה , מחשבה , רצון ושיפוט , חיי המעש וחיי העיון . מושגים אחרים מופיעים או נעלמים ברגע היסטורי מסוים , כמו היחס בין נצח לאלמוות ( המאפיין את יוון הקלאסית ) או ההבחנה בין החברתי לפוליטי ( המאפיינת את העת החדשה . ( המאמץ לחלץ את המערך המושגי הזה ולעקוב אחרי התמורות ההיסטוריות שלו הוא דרכה של ארנדט לאפיין את המצב האנושי בכללותו , מעבר לתנאים ההיסטוריים הספציפיים של הקיום האנושי שאותם ארנדט מספרת מתוך הצורות האלה . החתירה לאפיין את המצב האנושי בכללותו הפכה את הספר הזה לשיטתי בין ספריה של ארנדט , ועל כן הוא מספק תשתית מושגית המשמשת אותה בספריה האחרים , כולל אלה שקדמו לחיבורו . בין אלה יש המתמקדים בתקופה היסטורית מסוימת וכתופעה פוליטית אחת ( בבזך יסודות הטוטליטריות או על המהפכה , ( באירוע אחד ( אייכמן בירושלים , ( במושג אחד ועל האלימות למשל ) בטקסטים של הוגה אחד ( אוגוסטינוס או קאנט < או בדמות היסטורית אחת ( רחל וארהגן ב אנשים בזמנים אפלים . ( המצב האנושי הוא ספר יומרני הרבה יותר 2 המושגים המופיעים כנתונים בתוך צורה של יחס א היסטורי עם מושגים אחרים מאכלסים בעיקר את המצב האנושי ואת ספרה המאוחר של ארנדט , . The Lifeof the / i // w /( Arendt 1978 ) מושגים כמו אימפריאליזם , גזענות או טוטליטריזם , המארגנים את הספר יסודות הטוטליטריות ( ארנדט , ( 2010 למשל , מאפיינים משטרים היסטוריים ולא את המצב האנושי . 3 ארנדט . Arendt 1963 , 1970 , 1996 , 1997 ; 2010 , 2000
|
קרן פרידריך אברט
|