|
עמוד:ח
בעניינים רבים , בעניינים העיקריים , נשאר אבינו נאמן כל ימיו לאמונות , לדעות ולאהבות שדבק בהן למן ילדותו : אהבת השם , עם ישראל וארץ ישראל , אהבת החוכמה בכללותה והתרבות העברית והלשון העברית בפרט ואהבת האדם . ואולם אך טבעי הוא כי על פני כיובל שנים , למן תו צ"א ועד תשל , ( 1979-193 ו ) ט" למן ימי נערותו של אדם ועד לערוב ימיו , יחולו שינויים בדעותיו ובהשקפותיו . וכך ניתן למצוא זאת ביחסו של אבינו אל י"ד ברקוביץ : מכיבוד והערכה המלווים בהסתייגות ( איגרת נט ) להסתייגות גמורה ( איגרת ס ) ולבסוף שיבת הלב אליו במידת מה ( איגרת קט . ( או למשל ביחסו לעריכה ; בעודו איש צעיר לימים ראה בעורך אויב הסופר ( איגרת יט ) ולאחר חלוף כשלושים שנה הסכין לעורך והסכים לו בתודה ( איגרת קב . ( פרשה לעצמה היא יחסיו המיוחדים של אבינו עם שמואל הוגו ברגמן , יחסים שידעו עליות ומורדות רבים , והקורא את האיגרות אל ברגמן בספר זה [ כחמש עשרה במספר , מתוך למעלה ממאה [(!) לא יוכל שלא לחוש בדבר אחד שנשאר בכל העתים הללו בבסיס יחסו של אבינו אל ברגמן ! היקר שרחש לו כאיש רוח בכלל וכאיש רוח עברי בפרט . כל אחד ואברמסקי שלו , ואין מי שאברמסקי שלו הוא באברמסקי של זולתו . הקורא באיגרות אלה יוכל להשלים לו את דמותו של אברמסקי שלו . מן האיגרות הללו , צוהרת וזוהרת אלינו דמותו היחידה והמיוחדה של אבינו , אשר ידענו ולא ידענו עד מה : אברמסקי היהודי , אברמסקי העברי , אברמסקי הציוני , אברמסקי איש תרבות העולם , אברמסקי הפילוסוף , אברמסקי הפסיכולוג , אברמסקי המשורר הלירי , אברמסקי האדם , אברמסקי איש המשפחה , ועל כל אלה חופף : אברמסקי איש האמת . כל האהבות שרתחו בו נמזגו בו לכלל אהבת אמת , על שתי משמעויותיו של צירוף זה . הוא קיים הלכה למעשה את הפתגם ן Amicus Plato , sed" " magis amica veritas ( ידיד הוא אפלטון , אך ידידה ממנו האמת , ( ובגלגולו העברי ו אוהב אני את אפלטון ואת אריסטו , אבל האמת אהוב מן הכול . " הוא היה איש האהבה.- איש אהבת החוכמה ואיש חוכמת האהבה . ואך מי שאהבת האמת שבו נתגדלה בו מעל אהבת עצמו יכול היה לקיים את כל האהבות הללו בנפשו .
|
|