הקדמה

מתוך:  > האם זו בעיה? > הקדמה

עמוד:5

הקדמה ספר זה עוסק בניתוח בעיות מילוליות במספרים טבעיים ופתרונן , כפי שעוסקים בהן בלימודי המתמטיקה בבית הספר היסודי . מטרת הספר היא להציג בפני מורים , מדריכי מורים , סטודנטים להוראה , הורים ושאר המתעניינים , את הידוע מהמחקר על בעיות אלו . המחקר העוסק בחינוך מתמטי , במהלך שלושים השנים האחרונות , חושף בפנינו מרחב גדול מאוד של הבחנות בין סוגי הבעיות השונות , סוגי קשיים הנובעים ממבנה הבעיות , וסוגי קשיים הנובעים ממרכיבים קוגניטיביים המופיעים אצל התלמידים הצעירים בזמן העיסוק בבעיות המילוליות השונות . הבעיות המילוליות מקשרות בין עולם המציאות לבין העולם המתמטי , לפיכך מגוון הבעיות השונות רחב כמגוון הסיטואציות הקיימות בעולם . הצגת הבעיות בטקסט המילולי מחייבת אותנו להתמודד עם הקשר שבין השפה הטבעית לשפה המתמטית הפורמאלית . בעוד שבשפה הטבעית נוכל לתאר סיטואציה נתונה במגוון דרכים כעושר השפה , במתמטיקה השפה פורמאלית , קצרה וחד משמעית . חלק מהמורכבות של בעיות שונות נובעת מצורת ההצגה המילולית , ועל העוסקים בהוראת מתמטיקה לזהות מורכבות זאת ולזמן לתלמידים את הדרך והכלים לפתרון הבעיות השונות בזמן ובמקום המתאימים להם ) לפי התפתחותם הקוגניטיבית מחד ולפי הידע המתמטי , הידע הלשוני וידע העולם שלהם מאידך . ) מטרתו המרכזית של הספר היא לרכז את הידע הקיים ומפוזר במחקרים רבים ) שרובם אינם בעברית ( ולהציגו בפני העוסקים בנושא זה במערכת החינוך בישראל ; וכן להציג בפני המתעניינים את הסוגים הרבים של הבעיות המילוליות , להסביר את ההבדלים ביניהם , את מרכיבי הקושי ואת מקורם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר