מבוא

עמוד:8

עליהם כיום . מתוקף תקנות שעת חירום נחקקו חוקים כמו "חוק סמכויות חירום , " "חוק סמכויות חיפוש בשעת חירום , " "חוק הסדר תפיסת מקרקעין , " " פקודת מניעת טרור" ו"חוק למניעת הסתננות" - חלקם חוקים עצמאיים וחלקם מופעלים רק מתוקף "מצב החירום . " תקנות שעת חירום מאפשרות למדינת ישראל גם מרחב תמרון גדול בניהול הכיבוש הקולוניאלי . ה"חישופים , " כך בעגה הצבאית שאימצה התקשורת , אינם רק השחתת מטעים והריסת בתים של פלסטינים חפים מפשע . הם גם ביטוי להפקרת חייהם של נתינים חסרי זכויות לשרירות לבו של הריבון ולידיהן של מיליציות מתנחלים הקובעים כללי משחק משלהם . עד היום לא התקיים בישראל דיון מוסרי בשיטות החיסולים הממוקדים שננקטו בחסות מצב החירום . רוב האינטלקטואלים בישראל גינו את אלימות הנגד הפלסטינית אבל קיבלו את אלימות המדינה " ) דמוקרטיה מתגוננת ( " כרע הכרחי . העובדה שלישראל אין חוקה דמוקרטית מעצימה את העמימות הפוליטית הזאת . החברה בישראל נקרעת בין היותה משטר שהתהווה על בסיס של קונפליקט אתני לאומי מורכב לבין האפשרות ליצור נקודת הכרעה באמצעות כינון חוקה . הגל העכשווי של מצבי חירום הביא ליצירת כללים פוליטיים משפטיים חדשים למיניהם , ובתוך כך הוא גם מציג שאלה חדשה לפתחם של מדעי התרבות בדבר משמעותו המשפטית , הפוליטית , הפילוסופית והתיאולוגיה של מצב החירום . במקום שבו ניצלו פוליטיקאים את אפקט הטראומה כדי להעמיד את פרדיגמת הביטחון בתור פרדיגמת על , נחוצה התבוננות ביקורתית חדשה בהשלכותיו של הסדר העולמי החדש . אחרי ככלות הכול , תמונות אירועי 11 בספטמבר נשארו בגדר "דימוי ללא מושג , " כדברי הפילוסוף הצרפתי ז'ק דרידה , ולכן הם מצריכים מסגרת מושגית שתוכל להתמודד אתן . כיצד יש להבין את החריג ואת מצב החירום בהקשר של המודרנה הליברלית , שהנחות היסוד שלה מבוססות על העלמת ה"יוצא מן הכלל" באמצעות החוק , החוקה והנורמה ? מה משמעות הקונפליקט הגלובלי המאורגן סביב הסתירה בין דת לבין חילוניות , וכיצד משפיע הקונפליקט הגלובלי על היחס הפנימי של כל חברה אל יסודותיה הדתיים ? מהו הקשר בין המצב הגלובלי לבין המזרח התיכון ? ההתקפה על המערב אמנם חשפה את המתח הפנימי בתוך החברה האסלאמית המודרנית - בין חילוניות לבין דתיות - ואת הדיאלקטיקה הפנימית של המתח הזה . אולם דומה שהיא גם נגעה בפצע הפתוח של המודרנה המערבית היהודית נוצרית בכללה . היא הזכירה את טראומת ההיוולדות של המודרנה ושל החילוניות מתוך ואל מול מצב החירום . המדינה המודרנית ופרויקט החילון שלה , כפי שנוסח באופן שיטתי בפעם הראשונה בידי תומס הובס , נולדו בתגובה למלחמות הדת במאה ה 17 באירופה . משפט

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר