הזמנה לדיון במתודולוגיות מחקר פמיניסטיות

עמוד:10

פסיכולוגיים , סוציולוגיים והיסטוריים , הציגו חוקרות פמיניסטיות , החל משנות ה 60 של המאה ה 20 ואילך אלטרנטיבה , בדמות מחקר אשר מתבצע על ידי נשים , על נשים ולמען נשים . מחקר זה לא התמקד רק בנשים "חשובות , " אלא בחייהן של נשים מכל שכבות האוכלוסייה ובסוגיות המטרידות אותן . סוגיות דוגמת הגוף הנשי וחשיפתו לאלימות ולמשטור ; אמהות כחוויה מעצימה ומדכאת ; ממשקים בין מגדר , עוני וגזע ; אחווה בין נשים ; ואפליית נשים במוסדות חברתיים דוגמה שוק העבודה ומערכת המשפט , זכו לראשונה לתשומת לב ממוקדת ומעמיקה Meyers , ) . ( 1997 גם בישראל החלה להתפרסם כתיבה פמיניסטית על נושאים אלה , בתחילה על ידי פוליטיקאיות ואקטיביסטיות ( למשל , אלוני , ; 1976 סבירסקי , , ( 1984 ולאחר מכן על ידי חוקרות מתחומים שונים ( ראו , בין היתר בקבצים : יזרעאלי , פרידמן ושריפט , ; 1982 רדאי , שלו וליבן קובי , ; 1995 יזרעאלי ואחרות , Azmon ; 1999 . (& Izraeli , 1993 ; Swirski & Safir , 1993 חוקרות פמיניסטיות הצטרפו אפוא והיוו מקור השראה למהלך רחב , שכלל גם מחקר על קבוצות מוחלשות אחרות כגון מיעוטים גזעיים ואתניים , על ידי סימון אנשים "רגילים , " ובהקשר הפמיניסטי , נשים "רגילות , " חוויותיהן וקולותיהן , כמקור ידע לגיטימי וכזירת מחקר ראויה . הוגות וחוקרות שונות עסקו במשמעויות האפיסטמולוגיות של סימון זה ופיתחו את הדיון בהן לכדי אפיסטמולוגיה של נקודת המבט . ( Feminist Standpoint Epistemology ) על פי אפיסטמולוגיה זו , הפעולות היומיומיות משוקעות במבני כוח של הזדמנויות ואילוצים מטריאליים ותפיסותיהם של בני אדם מעוצבות בהתאם למיקומם בהיררכייה של מבני הכוח . על פי אפיסטמולוגיה זו , תנאי להבנת מבני הכוח ופעולה פמיניסטית של היחלצות מכבליהם , הוא הבנת המציאות דרך עיני הסובייקטים הפועלים בתוכם Harding , ) . ( 2007 אכן , ההתמקדות בחוויות השגרתיות של נשים , אפשרה לחוקרות לעמוד על הדרכים המגוונות שבהן מתבטאות בחיי היום יום הזיקות העמוקות בין האישי לציבורי , ולנתח את הפרקטיקות , המוסדות והייצוגים החברתיים , אשר מכתיבים ומעצבים את נחיתותן החברתית של נשים . התפתחות זו הייתה בעלת תרומה להרחבת השיח הפמיניסטי , כיוון שאפשרה להצביע על נחיתותן של נשים בשל היותן נשים הן בספירה הציבורית והן בספירה הפרטית , וכן אפשרה תיעוד ושיום ( namimg ) של הפגיעות שמתרחשות נגד נשים רבות במהלך חייהן Brooks , ) . ( 2007 הצבת התנסויותיהן של נשים במרכז המחקר כאבני הבניין של צבירת הידע , מביאה לראייה מורכבת של עולמן של נשים . נשים מתגלות ככאלה שמקיימות יחסים מורכבים עם ההקשר החברתי של אי השוויון המגדרי Stanley & Wise , ) . ( 1983 בהיותן שייכות לקבוצה מדוכאת , מפתחות נשים תודעה כפולה , שיש בה מודעות גם לחיי עצמן וגם לחייהם ולמצבם של גברים , השייכים לקבוצה המדכאת . במובן זה , נשים הן מקורות לידע ייחודי . מצד אחד , הן מודעות למה שמצופה מהן ולאופן שבו מגדיר אותן הסיפור ההגמוני . אך מצד שני , ובה בעת , הן יודעות לתאר

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר