|
עמוד:13
לשינוי תודעתי שמזין מחקרים אמפיריים מכווני מדיניות , שבתורם מהווים השראה לתיאוריה , וחוזר חלילה . כל המאפיינים האונטולוגים , האפיסטמולוגים , והאקסיולוגים שמנינו עד כה של המחקר הפמיניסטי , נוגעים לבחירות שבהן נוקטות חוקרות פמיניסטיות ביחס לתוכן מחקריהן . אולם המאפיינים הללו עשויים להשפיע גם על עיצוב דרכי המחקר . בעקבות סנדרה הרדינג , ( Harding , 1986 ) שולמית ריינהרץ Reinharz , ) , ( 1992 אן אוקלי , ( Oakly , 1981 ) מרג'ורי דהוולט , ( DeVault , 1990 , 1999 ) מישל פיץ , ( Fine , 1988 , 2006 ; Fine & Pat , 1992 ) שרלץ הס ביבר Hesse- ) ( Bibcr , 2007 a ואחרות , אנו מציעות בספר זה להסיט את הזרקור מההתמקדות בתכני המחקר למתודולוגיות המחקר . זאת , מתוך עמדה שמבקשת לראות בבחירה בעריכת מחקר פמיניסטי גם בחירה הנוגעת לאופני העיצוב של המחקר עצמו , כלומר לשאלות של מתודה ושל אתיקה , הנוגעות לעיצוב שאלת מחקר , בחירת כלי המחקר , ולאופני השימוש הספציפיים בהם , כמו גם לדרכי ניתוח הממצאים ולהעלאתם על הכתב . מתודולוגיות פמיניססיות סנדרה הרדינג מגדירה מתודולוגיית מחקר כ"היאוריה וניתוח של האופן שבו מחקר מתבצע או אמור להתבצע" , ( Harding , 1987 b , p . 3 ) וזו כוללת שלושה מרכיבים : עמדה אפיסטמולוגית , מתודה ספציפית ואתיקה . אחרות מוסיפות כי המחויבות למתודולוגיה פמיניסטית היא מחויבות לתיאוריות פמיניסטיות ( על זרמיהן המגוונים , ( לחזון הפמיניסטי הייחודי של שינוי חברתי באמצעות יצירת ידע למען נשים , שימוש במתודות שאינן דכאניות ובדיקה ביקורתית מתמשכת של הפרדיגמות האינטלקטואליות הדומיננטיות Acker , Barry & Esseveld , ) . ( 1983 / 1996 ; Miner-Rubino , Epstein Jayaratne & Konik , 2007 שולמית ריינהרץ מתארת את עיסוקה במתודולוגיות מחקר פמיניסטיות כמונע על ידי הרצון להיות "יצרנית של ידע מבלי להיות לכודה בייצור מחדש של דרכים פטריארכליות להפקת ידע" . ( Reinharz , 1992 , p . 17 ) בין החוקרות הפמיניסטיות לא שוררת תמימות דעים לגבי השאלה אם קיימות בכלל מתודות מחקר פמיניסטיות או אם ראוי שתהיינה כאלה . יש הסבורות כי כל מתורה עשויה לשרת את סדר היום הפמיניסטי , ואחרות סבורות כי כל מחקר הכולל עדות עצמית של החוקרת על זיקה לפמיניזם הוא מחקר פמיניסטי . לעומתן , יש הטוענות כי לא ניתן לקיים מחקר פמיניסטי תוך כדי שימוש ב'כליו של האדון' , ( Lorde , 1984 ) כלומר , בכלי מחקר שהדירו נשים לאורך ההיסטוריה . כדי להימנע משימוש במתודולוגיות רכאניות , חובתנו להיות מודעות לאפיסטמולוגיה , למתודה ולאתיקה שאנו מפעילות במחקרינו ולהתאימן לעקרונות היסוד של האונטולוגיה
|
|