הקדמה

עמוד:12

של שני אנשים שהועמדו לדין בשל דברים שאמרו על העלאתם על המוקד של ריימון ואנייס . המעשה היה לשיחת היום במסבאה בפמייה ובכיכר שליד עץ הבוקיצה באורנולק . ( Omoiac ) העדים במשפט סיפרו שאחד מיושבי המסבאה תיאר את ריימון בשעה שהועלה על המוקד : כשנשרפו החבלים שקשרו את ידיו , שילב את כפות ידיו זו בזו , הרימן כלפי השמים כבתפילה , והפקיד את רוחו בידי האלוהים . כששמע זאת הנאשם אמר שלא ייתכן שאדם שנושא תפילה וקורא בשם האלוהים ומרים הקדושה בזמן שהוא מועלה על המוקד , הוא מין ; ואם הפקיד את נשמתו בידי האלוהים , קיבל אלוהים את נשמתו וצררה עמו . עוד סיפרו העדים שאחד מיושבי המסבאה אמר על ז'אק פורנייה שהוא איש כנסייה טוב ושבכה והתאבל על שריימון סירב לחזור בתשובה , אבל הנאשם שלל את דבריו בתוקף ואמר על ריימון 8 ואנייס שהיו נוצרים טובים ונאמנים ולכן הועלו על המוקד . לדברי העדים אמר גם הנאשם השני על ריימון שהיה נוצרי טוב , ועוול גדול נעשה לו שהועלה על המוקד . עם מקצת האמונות שיוחסו לריימון הביע הזדהות ברורה . על ז'אק פורנייה דיבר בבוטות ואמר שהיה נכון יותר להעלות אותו עצמו על המוקד , הוא שגובה מעשרות לא רק מיבולי השדה , אלא גם מן הצאן והבקר שהם מגדלים ( שלא כמנהג 9 המקום . ( במשפטם חזרו בהם שני הנאשמים מדבריהם והכחישו כמה מן ההאשמות . על הדברים האלה נידון הנאשם הראשון למאסר של יותר משנה . כששוחרר מן הכלא חויב לשאת את הצלב הצהוב על בגדו . סימון זה פירושו היה השפלה ופתח להתגרויות ולחרם חברתי של נאמני הקתוליות ואף של הנאמנים פחות , שחששו מפני זרועה הארוכה של האינקוויזיציה . הנאשם השני , שהוקיע גם את גביית המעשרות והואשם גם באמונות ? ןתריות , נידון למאסר ממושך של תשע שנים . כששוחרר חויב גם הוא לשאת את הצלב הצהוב על 10 בגדו . לדברי העדים במשפט , דיברו הנאשמים גם על שרפתה של אנייס , אך עיקר דבריהם נסבו על ריימון . ייתכן שהיו שהביעו צער על שרפתם של איגט ובעלה ז'אן וגילו אהדה כלפיהם , אבל אלה היו זהירים יותר ודבריהם לא הגיעו לאוזני האינקוויזיטור ונעלמו מאתנו . על עדותו של ריימון דה לה קוט כבר הסתמך אחד מבני תקופתו . האינקוויזיטור ברנאר גי , שחיבר ספר עזר לאינקוויזיטורים המבוסס , 11 בין היתר , על עדויות שגבו הוא ועמיתיו , מסתמך על עדותו של

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר