|
עמוד:12
תהליכי אבחון הערכה ויעדי התערבות בהתייחס לאבחון - מביא את הטכניקות מרכזיות להתערבות , וכן עומד על אתגרים עתידיים בהתערבות עם משפחות . בפרק השביעי , "עבודה סוציאלית בקבוצות עם פונים לשירותי רווחה , " מציג ד"ר אברהם לוי מבוא לעובד המתעתד לעבוד עם קבוצות . בפרק מוצגות כוחה של הקבוצה והתועלות הטיפוליות שגלומות בה , לצד הסיכונים הכרוכים בעבודה במסגרתה מהם יש להימנע . בפרק מוגדרת מהי קבוצה , ומפורט הרקע שהביא להתפתחות העבודה הסוציאלית בקבוצות באירופה , בארה"ב ובישראל . בפרק נדונות השפעות הגומלין בין הידע התיאורטי לבין הידע הנרכש בשדה והדינמיקה הקבוצתית בתחומי חברה אחרים , כדוגמת פסיכולוגיה , סוציולוגיה , פסיכיאטרית , חינוך וריפוי בעיסוק . כן מוצגים תהליכים קבוצתיים מרכזיים , תפקודו של העובד הסוציאלי ומודל תיאורטי של התפתחות קבוצה טיפולית הכולל שישה שלבי התפתחות , משלב ההכנות להקמת קבוצה ועד לשלב הסיום . בפרק השמיני , "עבודה סוציאלית קהילתית בישראל : בין עבר לעתיד , " מציגות פרופ' חיה יצחקי וד"ר עדנה בוסטין את הערכים והעקרונות המהווים את התשתית הרעיונית והמקצועית של העבודה הקהילתית כמתודה בעבודה סוציאלית . מוצגים תולדות העבודה הקהילתית בישראל , שיטות ההתערבות , האתגרים העומדים בפני המקצוע והשלכות השינויים המתחוללים בחברה הישראלית על תפקידם של העובדים הסוציאליים . הפרק משרטט את דמות המתודה הקהילתית כמתייחסת להעצמת הקולקטיב ולתיווך בין הפרט לבין החברה , וכדרך לחזק ולהעצים את כוחם ויכולתם של פרטים וקבוצות להתמודד בהצלחה עם בעיות משותפות . הפרק התשיעי , "פיתוח מיזם ( פרויקט ) קהילתי , " מבוסס על העקרונות והתהליכים של עבודה סוציאלית קהילתית , כפי שהם משתקפים בפרק הקודם . פרופ' אמנון בהם וד"ר אילה כהן מתמקדים בהיבט המעשי ומתארים דרך לפיתוח פרויקט קהילתי ( הקרוי לעיתים מיזם קהילתי . ( הפרק מתחיל בהבהרת המושג "פרויקט קהילתי , " ומציג בהמשך שלושה פרויקטים לדוגמה שכל אחד מהם משקף גישות שונות להתערבות קהילתית . הראשון מתאר הקמת ועד הורים בבית ספר , ומתבסס על גישות של פיתוח מקומי והפעלה חברתית . השני , הוצאת חוברת מידע לזכויות של משפחות חד הוריות , משקף גישות של תכנון חברתי ופיתוח מקומי . השלישי , הקמת מועדונית לילדים עם צרכים מיוחדים , מבטא תכנון חברתי והפעלה חברתית . בהמשך לכך מתוארים שבעה שלבים מרכזיים בפיתוח כל פרויקט . בפרק העשירי , "גישת הכוחות בעבודה סוציאלית , " רן פרופ' בן ציון כהן ב"גישת הכוחות" בעבודה הסוציאלית . הדוגלים בגישה זו קוראים למטפלים לארגן את הידע המקצועי מתוך הבנה שמהות האדם נבנית מכוחות ולא מפתולוגיות , וכך גם תכניות הטיפול והשיקום . גישה זו הופיעה לראשונה בספרות המקצועית של העבודה סוציאלית לפני 20 שנה , וחוללה שינוי במקצועות הטיפוליים ברמה העיונית והמעשית כאחד . היא ביקשה למתן את ההתמקדות הכמעט בלעדית של אנשי מקצוע בפתולוגיות , מצוקות ובעיות , ולהעביר את הדגש אל הכוחות והיכולות של המטופלים . מטרת העבודה הנגזרת מעקרונות אלה היא לאפשר לבני אדם לממש את הפוטנציאל שלהם ולשפר את איכות חייהם . בפרק נעשה ניסיון לזהות , מתוך התבוננות ביקורתית , את ההקשרים והתחומים
|
|