מבוא "קווים סעוני הגות"

עמוד:11

מבוא " קווים סעוני הגות י כדור ממריא , מתפורר לאיטו , כדור נולד , נבקע - שיגעון אחז בו . האדמה , המרחב , אלפי השמשות , הדמעות , האהבה , הצעקה , הטחת ראשנו בכותל , שמחת החיים , העדר החיים ... אלה החומרים הזורמים בקו . אביבה אורי , "הקו '" אביבה אורי היא אחת הנשים הראשונות שזכו להכרה כאמנית מרכזית בשדה האמנות הישראלית . רבות דובר על השפעתה ועל מעמדה כמקור השראה לאמנים יוצרים בישראל . אמניות אחרות באו בעקבותיה , אך היא נחשבת לפורצת דרך הן בשל שפת יצירתה החדשנית , הן בשל התכנים והמשמעויות המשוקעות ביצירתה , והן בשל המסגרות הקונספטואליות החובקות את עשייתה . אורי זכתה להכרה ממסדית כבר בראשית דרכה האמנותית והפכה זה מכבר לאחד המיתוסים המכוננים של המודרניזם הגבוה והייחודי בנוף המקומי . הווירטואוזיות של שפת האמנות שלה מיזגה רישום חמור , מרוכז ומדויק , יחד עם דחיפות רהמית ומקצבים בארוקיים . אך אביבה אורי אינה רק רשמת , ציירת , ואמנית שטבלה את דימוייה בתמצית הקיומית של האמנות ; "אביבה אורי" הוא שם של אמנית שהפכה את הווייתה , את עיצוב פניה , את נראות גופה ואת יצירתה הפלסטית למצע לחקירה של מעשה האמנות בתוך מרחב הסוד . בדימוייה ובדמותה עיצבה אורי את עצמה כחידה שאי פתירותה היא מיסודותיו של מעשה האמנות . החיבור שלפנינו מקבל את האניגמטיות הזאת כהנחת עבודה : אביבה אורי היא חידת הספר שלפנינו . בהקשר זה חשוב להדגיש שאין זו מונוגרפיה של אורי , בבחינת " ואלה הולדות , " אלא דיון בכמה סוגיות העולות מתוך העשייה שלה : עיצוב הפנים , פעולת המסגור , מעשה הרישום , מעשה האהבה , תפיסת הזמן , אבל ומוות . הנרטיבים השונים שיוצגו וייחקרו כאן לא יפתרו את חידת דמותה של אורי , . 1 אביבה אורי " , הקו , " בתוך : דורית לויטה , אנינד , אודי , סדרת "אמנים ישראלים" בעריכת מרדכי עומר , המועצה הציבורית לתרבות ולאמנות , הקיבוץ המאוחד וכתר , תל אביב וירושלים , 1986 עמ' ; 116 רחל ימפולר , ל 7 , מי אודי כי נא אודך - על אמי אנינה אורי , ספריית זגגי , הקיבוץ המאוחד , תל אביב , 2003 עמ' . 201

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר