|
עמוד:9
דבר העורכים גיליון מספר 3 של גילוי דעת עומד בסימן ביקורת נוקבת על המציאות החינוכית בישראל ועל היבטים מסוימים במציאות חיינו בכלל . נמרוד אלוני כותב על הדרתה של הפילוסופיה ממערכת החינוך הישראלית . דבורה לדרמן-דניאלי מציגה את המחיר הכבד שמשלמים המשתתפים בתהליך החינוכי עקב הדומיננטיות ההולכת וגוברת של המחשבה הפונקציונלית במערכות החינוך השונות — עד כדי רדוקציה של הדיאלוג החינוכי לטכניקת שיח . אודי אדיב ועמיתיו מבקרים את היחס האדנותי והלעומתי של קבוצת הרוב בעלת הכוח בחברה הישראלית כלפי קבוצת המיעוט הילידית . שי פרוגל מודאג מ"מבוכה ובלבול פוסט-מודרניסטי מזה , ושיבה מסוכנת לדת מזה . " אריה ונגר תוקף את התרחבותה של פרקטיקה הצדקה בחברה הישראלית , כתוצאה מפיתוח מודל אזרחות שהוא מגדיר כ"ליברלי . " לבסוף , מייקל אפל מביע אי-נחת מהמרחק שנוצר תכופות בין אסכולת לימודי החינוך הביקורתיים , המאופיינת בערפול , בתיאורטיזציה ובאוריינטציה דקונסטרוקטיבית , לבין החיים הבית ספריים הממשיים שעליהם היא שואפת להשפיע . יתר על כן , כל הכותבים שהוזכרו אינם מסתפקים בביקורת , ומציעים פתרונות לבעיות שהציגו . שכן , כפי שכותב אלוני במאמר העורך , הפותח את הגיליון ומסמן את הכיוון הכללי שלו , "תסכול ותחושת החמצה הם אולי טובים כנקודת התחלה , אך לא כאחרית ולא כתכלית , לא כאסטרטגיה ולא כתוכנית פעולה . " כתוצאה מכך , הדחף שלו לכתוב — ובכך כאמור הוא מייצג במידה רבה את שאר הכותבים — אמנם נוצר מתוך זיהוי של מצוקה חברתית ואיום מוסרי , אבל נקודת הסיום שהוא שואף אליה היא , כדבריו , זו של "התמורה והתקווה . " יש כמובן דרכים רבות לפרש מושגים אלה ולתרגם אותם להגות ולמעשה , ואכן , הפתרונות שמציעים הכותבים מגוונים בה במידה שהחוליים שעליהם הצביעו לפני כן הם כאלה . אך דבר אחד בכל זאת משותף לרובם : היותם פתרונות שאפשר לכנותם שלמים , במובן זה שהם מנוסחים מתוך הבנה שנחוץ לשלב בהם ממד תיאורטי וממד מעשי , שכל אחד מהם הוא בגדר תנאי הכרחי אך לא מספיק לתיקון המעוות , ושרק יחד הם יכולים לחולל שינוי משמעותי . את הגישה הפרגמטית ביותר , כך נדמה , מייצג מייקל אפל . בריאיון מעורר מחשבה לאסף משולם טוען חוקר החינוך האמריקאי , שבניית כוח-נגד אפקטיבי להגמוניה החינוכית הימנית , שהוא מזהה בארצו אך גם במקומות אחרים בעולם , לא תוכל להיעשות מתוך התבצרות במעוזים החמימים והבטוחים של השמאל . תחת זאת ,
|
|