מבוא חדר משלך: דיון במרחב הנשי

עמוד:8

כך , מודל זה מאפשר לזהות את הגרסה הישראלית בווריאציה המקומית לפרויקט הפמיניסטי שביקש "לכתוב את הגוף . " הצגה תיאורטית של גרסה זו , והדגמה שלה באמצעות ניתוח ביקורתי של מבחר יצירות , הן הצגה והדגמה שיעמדו במוקד של ספר זה . גם ברמה המתודולוגית , המחקר יציע "קריאה נשית" או "פרשנות נשית" או " קריאה / כתיבה נשית , " תוך שזירה מודעת בין שני תחומי ידע : בין תיאוריות פמיניסטיות לבין יצירות ספרות שכתבו נשים . בדרך כלל , אנו נוהגים לחשוב על ספרות יפה ועל כתיבה תיאורטית כעל שתי פעילויות שמתקיימות בחללים נפרדים , בשפות נפרדות ובכוונות אחרות . המחקר שלי ינסה למוסס את המחיצות בין הטריטוריות הללו , לתת לגוף הידע הפמיניסטי לחצות את מפתנה של ספרות הנשים ולהאיר אותה , ולאפשר לספרות היפה לתרגם את התיאוריה לחוויה רגשית , חושנית , לפיסת חיים . הזליגה ההדדית הזאת , שמתרחשת תוך כדי פריצת גבולות , היא מבחינתי לא רק דרך לתאר את מעשה הכתיבה הנשי החדש , ולא רק טענה בדבר נוכחותן של מחשבות פמיניסטיות על סובייקטיביות נשית בטקסטים פואטיים . זהו גם ביטוי מוחשי של החתירה לכתיבה ולמחשבה המחויבות לתנועה של דיאלוג טקסטואלי מתמיד בין אגפים שונים של מחשבה ויצירה . קריאה דיאלוגית כזאת בין טקסטים ספרותיים לתיאוריות פמיניסטיות עשויה להתגלות לא רק כ"לא זרה" לטקסט הספרותי אלא גם כבשר מבשרו הממשי של הטקסט . באוקטובר 1928 הוזמנה וירג'יניה וולף להרצות על נשים וספרות בנינהאם קולג' ובגירטון קולג' ( שבזמן ההוא היו הקולג'ים היחידים לנשים בקיימברידג . ( ' את ההרצאה , שהתפרסמה שנה אחר כך כמסה ששמה חדר משלך , היא פותחת בשאלה המתייחסת אל הכותרת המפתיעה : "ייתכן שתאמרו , הרי ביקשנו ממך לדבר על נשים וספרות . מה לזה ולחדר משלך " ? ( וולף , . ( 13 : 2004 וולף מצהירה בפתיחה , שאין לה עמדה מגובשת בנושא הכללי של "נשים וספרות , " על כל מה שמשתמע מכותרת זו : "מה ייחודן של הנשים , איזה ספרות הן כותבות , או איזה ספרות נכתבת עליהן , או כל אלה ביחד" ( שם : שם . ( לדבריה , היא יכולה רק להציע בוודאות נחרצת "דעה בעניין משני אחד - אשה חייבת שיהיו לה כסף וחדר משלה אם היא רוצה לכתוב רומנים" ( שם : . ( 14 בניגוד להצהרתה , וולף מתייחסת בששת פרקי המסה לכל הסוגיות שמנתה , אלא שהיא משיבה עליהן ממקום חדש ומפתיע : ממקומה כאשה קוראת . זוהי קריאה , שנקודת המבט המודגשת שלה כאשה ( בעולם גברי , שנקודת המבט שלו גברית מובהקת ) מזכה אותנו בטקסט פמיניסטי שתובנותיו מאלפות . וולף יוצאת משאלה שנולדת במרחב אחד : הספרות . ואולם , במקום להשיב עליה במושגי ההיסטוריה של הספרות , או על פי קריטריונים ספרותיים אסתטיים , או בהתאם לתמטיקה ולאידיאלים של הקאנון המערבי - ובכלל , במקום להישאר

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר