תוכן עיניים

עמוד:13

מבוא להימנעות ההומיריים מאת משה 1 & כה בשם הימבון ( הימנום 08 = ו 1 ןז 1 ץ ( 11 כינו היוונים שיר תהילה לכבוד אחד האלים' שהושר על ידי משורר או על ידי מקהלה במצב רוח הגיגי . בהימנון פונה האדם אל האל בתפילה' או בסיפור תולדותיו וקילוס מעשיו' תוך פירוט הטובות שהוא , האל — נושא ההימנון — משפיע על בני תמותה . ב'משתה' של אפלטון ' ( 176 a ) בגמר הסעודה' ישרים את האל / ואותו שיר היה כנראה הימנון . ההימנונות' שצורתם היתה לכתחילה לירית' נתחברו במשקלים ליריים שונים והושרו בליווי של קיחארה . הריתמוס היה איפוא ריתמוס של זמרה ולא של רציטאטיב . לפי דעתו של אחד העתיקים' המלה יהימנוןי עצמה מוצאה מפועל שהוראתו 'לשירי hydo ) או , ( hydeo הדומה לפועל ado 'אני שר / פועל שממנו נוצרה המלה המקובלת בספרות העולמית 'אודה / ב'חוקים' של אפלטון ( ספר ג' ( 700 b אנו קוראים : 'והיה קיים מין שיר ( אודה , ( תפילות לאלים' והן נקראו בשם הימנונות . ' עדות מעניינת להבנת המלה 'הימנון' אצל העברים הקדמונים נשתמרה בתרגום השבעים ; בתיאור חנוכת הבית על-ידי שלמה ( דברי הימים ב ז' ו ) מתרגמים השבעים את המלים ' להודות לה' כי לעולם חסדו' בהלל דויד בידם' — במלים היווניות : , iv '{> ' 0 ( s Jaime ? היינו 'בהימנונות של דויד . ' אולם שונים בצורתם ובאופים מההימנונות העתיקים האלה הם ההימ נונות' שדוגמאות שונות מהם נשתמרו באוסף המכונה 'ההימנונות ההומיריים . ' התואר 'הומיריים' רומז על אופיים ועל מהותם של הימנונות אלה : אין הם ליריים' אלא אפיים סיםוריים' וכולם נכתבו בחרוז שבו נתחבר האפוס ההומירי " היינו בהכסאמטר , המורכב ביסודו משישה דאקטילים והוא רציטאטיבי על פי אופיו . השם הומירום הפך , בשימושו אצל היוונים הקדמונים' לשם קולקטיבי " והיו מייחסים לו כל מה שנכ-

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר