פתח־דבר

עמוד:9

פתח דבר ספרות האגדה של חכמינו זכרם לברכה , שנתחברה בעיקר _בארץ ישראל במאות הראשונות לספירה , לא הייתה בחינת "ספרות לבדד תשכון . " כמוה כעץ ענף ורב הוד ? שורשיה יורדים עד לתקופת המקרא , עליה וזלזליה מגיעים הרחק אל ימי הביניים ואף גזעה , עיקר עיקרה , שולח ענפים , מהם דקים מהם עבים , לכל עבר , אל עולמות ספרותיים תרבותיים בני זמנם של חז"ל . שתי מטרות הצבתי לפני בספרון זה . האחת — לתאר בקצרה את הספרויות והתרבויות העיקריות הנושקות לספרות האגדה של חז"ל , הן מבית — בקרב עם ישראל — הן מחוצה לו . והאחרת — להצביע על הזיקות המגוונות וקשרי הקשרים שבין אגדתם של חכמינו לבין העולמות שעמם באו במגע , ודרך אגב גם להטעים את הקורא במעט מן השאלות שעוסקים בהן חוקרי ספרות חז"ל . את הדיון ליוויתי בדוגמאות מרובות , שנבחרו בעיקר בשל היותן משברות את האוזן ומהנות את הלב . מדרך הטבע עשיתי שימוש בספרים ובמחקרים הרבה , אך המסגרת שבה נאמרו הדברים לא אפשרה לי להודיע על כל מי שנסתייעתי בדבריו ולהורות לו על כך . המקורות העיקריים שבהם נעזרתי רשומים אפוא ברשימה הביבליוגרפית שבסוף החיבור . כדי שתהיה רשימה זו מועילה , צמצמתי אותה רק לחיבורים שנכתבו בעברית . כמה שותפים נאמנים היו לי בדרך בה הלכתי — — תרצה יובל , עורכת הסידרה בגלי צה"ל , שיזמה אותה וסייעה

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר