אורות התחיה א

14 בצומת אור וצל שאני קראתי אינו מזכיר שום יצירה מערבית, למרות הצהרותיו שצריך להכניס לביתנו את ניצוצות הטוב שבתרבויות אומות העולם ) , ולא מצאתי שום עדות שהוא קרא אותה . הוא כותב על התרבות המערבית במונחים כלליים . וכמובן אין צורך להניח שהוא קרא את ה"קומדיה", הרי לרעיונות שהוא ביטא במשפט המצוטט לעיל היו לו מקורות למכביר . מה שבטוח, זה שפאול צלן – כמו אוסיפ מנדלשטם הנערץ עליו – קרא את ה"קומדיה" והושפע ממנה, ועוד נחזור אליה במשך עבודה זו . בהמשך לפתיחה שציטטתי, הרב כותב : היחש הזה כשהוא מתמלא בלב ונפש, הוא ממלא אותם אהבה יותר מיראה, ונעימות הגיון ושלוה יותר ממרירות הזדעזעות . דברים אלה נאמרים כנראה כנגד אותם "חרדים" המזדעזעים מן ההתפתחויות החדשות ונסגרים בפניהם . לעומת זאת : ההכרה התרבותית של ההשכלה היותר מתוקנת הולכת היא לשכלל יפה יפה הכרה מתוקה זאת . 6 אינה מופיעה כאן במקרה . הרב רוצההמילה "השכלה" ללמד כאן זכות על ה'השכלה' למרות הכפירה המתלווה אליה בהיסטוריית הרעיונות, כעל צורה אחרת של חיפוש האלוקים, 6 האם צדקתי בפירוש הזה ? אחרי כתיבת הפסקה שמעתי את הרב שלמה אבינר האומר בשיחותיו האינטרנ...  אל הספר
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים